swine-flu

همانطور که می دانید چند ماهی است که اخبار مربوط به همه گیری بیماری آنفلوانزای خوکی توسط خبرگزاری های مختلف گزارش شده و می شود و رسانه های مختلف به صورت پی در پی در مورد این بیماری و راه های ابتلا و پیشگیری از آن خبررسانی می کنند. در بعضی از کشورها افرادی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و بسیاری نیز در بیمارستان ها بستری شده اند.

لابد مطلع هستید که موج این بیماری به کشورمان، ایران هم رسیده است و تعدادی از هم وطنانمان به این بیماری مبتلا شده اند. بیم آن می رود که با نزدیک شدن فصل سرما، تعداد زیادی از مردم به این بیماری مبتلا شوند و سلامت عده زیادی به خطر بیافتد. بنابراین برای گرفتن  اطلاعات در زمینه این بیماری پیشنهاد می شود این دو مطلب (همه چیز در مورد آنفلوانزای خوکی و حقایقی که باید در مورد آنفلوانزای خوکی بدانید) را مطالعه بفرمایید و در ادامه همین مطلب نیز “کارهایی که برای پیشگیری از آنفلوانزای خوکی نباید بکنید” را مطالعه کنید:

۱- از واکسن آنفلوانزای فصلی انتظار نداشته باشید که شما را در برابر آنفلوانزای خوکی محافظت کند.

واکسن آنفلوانزای فصلی شما را در برابر آنفلوانزای خوکی محافظت نمی کند، چرا که ویروس این دو بیماری با هم فرق دارند و ایمن شدن در برابر یکی نمی تواند برای نوع دیگر ایمنی ایجاد کند.

در هر صورت پیشنهاد می شود که هر سال واکسن آنفلوانزای فصلی را دریافت کنید تا به آن مبتلا نشوید. چون خود آنفلوانزای فصلی نیز می تواند در بعضی موارد، به ویژه در نوزادان و افراد سالخورده و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، خطرساز باشد.

۲ - برای پیشگیری از آنفلوانزای خوکی، روی ماسک های دهانی حساب باز نکنید.

مطابق اعلام “Centers for Disease Control and Prevention” اثبات نشده است که ماسک های دهانی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشند. استفاده از ماسک دهانی فقط برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، یا با افراد مبتلا زندگی می کنند و یا در مکان های پر ازدحام که بیماری شایع است، توصیه شده است.

همچنین استفاده از ماسک به کسانی که به آنفلوانزای خوکی مبتلا شده اند، توصیه شده است تا باعث انتشار این ویروس به اطراف نشوند.

بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری موارد زیر را رعایت کنید:

- روزانه چندین بار دستان خود را با آب و صابون بشویید.

- به هنگام عطسه یا صرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید.

- از دست زدن به چشم، دهان و بینی خود بپرهیزید.

- چنانچه علائم شبیه به آنفلوانزای خوکی پیدا کردید، از مواجهه با دیگران اجتناب کنید، تا زمانیکه ۲۴ ساعت را بدون تب پشت سر گذاشته باشید.

- از مواجهه با افراد مبتلا به این بیماری تا ۲۴ ساعت پس ازبرطرف شدن علائم بیماری در او، بپرهیزید.

۳ - از دستورات و برنامه هایی که سازمان های بهداشت محلی منتشر می کنند، سرپیجی نکنید.

چنانچه وزارت بهداشت در مورد این بیماری قانونی وضع می کند، حتما به آن عمل کنید.

۴- نسبت به پاکیزه نگاه داشتن اشیا محل زندگی خود، بی اعتنا نباشید.

ویروس مربوط به آنفلوانزای خوکی بر روی اشیا مختلف مانند کتابها، دستگیره درها، دستگاه تلفن، دستمال های آشپزخانه و … زنده می ماند و ممکن است به  افراد مختلف منتقل شود. از یک ضد عفونی کننده خانگی برای ضدعفونی کردن متناوب وسایل منزل استفاده کنید و از دستورالعمل شرکت سازنده آن پیروی کنید.

۵ - آنفلوانزای خوکی را دست کم نگیرید.

ویروس این بیماری در محیط وجود دارد و هر لحظه ممکن است بر اثر یک غفلت به این بیماری مبتلا شوید. پس نسبت به نکات مربوط به پیشگیری از این بیماری بی اعتنا نباشید.

۶ - در صورت ابتلا، به سرعت به پزشک مراجعه نکنید، مگر اینکه یکی از مشکلات زیر را داشته باشید:

- سخت شدن تنفس، یا نفس های کوتاه

- درد یا احساس فشار در سینه و شکم

- سرگیجه شدید

- گیجی و پریشانی

- تهوع و استفراغ شدید

- زمانی که علائم برطرف می شود، اما ناگهان با تب و سرفه شدید باز می گردد.

۷ - چنانچه شما پدر یا مادر هستید، فراموش نکنید که اصول پیشگیری از این بیماری را به کودکان خود بیاموزید.

والدین باید اصول پیشگیری از این بیماری را به صورت عملی به کودکان خود بیاموزند و برای آن ها تکرار کنند. چرا که کودکان در مقابل این بیماری آسیب پذیر ترند.