اخبار

دکتر محمدی : خانواده ها بر مصرف داروی سالمندان نظارت کنند.

دکتر محمدی : خانواده ها بر مصرف داروی سالمندان نظارت کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه : مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد کشنده باشد.

دکتر محمدی : خانواده ها بر مصرف داروی افراد مسن نظارت کنند.

 معاون غذا و داروی دانشگاه : مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می توانند برای فرد کشنده باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری وب دا کرمانشاه شایعترین علت بروز مسمومیت در جهان را مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی دانست و بر لزوم اطلاع رسانی در مورد مصرف داروها تاکید کرد.

دکتر قباد محمدی با ذکر این نکته که   دهان، شایعترین راه ورود سموم به بدن می باشد گفت : باید داروها دور از دید و دسترس کودکان ، در ارتفاع بالا ودر کمد مجهز به قفل نگه داری شوند و از قرار دادن دارو در کیف دستی پرهیز کرد تا مانع خورده شدن دارو توسط کودکان شود و نیز در هنگام بیماری کودکان باید مراقب بود تا دوز تکراری دارو به وی داده نشود.

این عضو هیات علمی دانشگاه از والدین خواست تا داروهای خود را در مقابل چشم کودکان نخورند، چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند و ممکن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند ونیز داروها خصوصا داروهای خوش طعم مخصوص کودکان از دسترس ایشان دور نگه داری شود چون ممکن است با استفاده از غفلت والدین ، کودک اقدام به مصرف دارو نماید.

وی گفت : اگر به کودک خود دارو می دهید به او تفهیم کنید که این دارو است و از کلماتی مثل آبنبات، شکلات و یا خوراکی استفاده نکنید.

این متخصص داروسازی تاکید کرد بهتر است داروهای بیمار افسرده و یا بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه اقدام به خودکشی دارند دور از دسترش ایشان قرار گیرند و مراقبت دقیقی در خصوص میزان داروی مصرفی ایشان به عمل آید.

وی همچنین از خانواده ها خواست تا بر مصرف داروی افراد مسن خانواده نظارت داشته باشید ، چراکه ایشان به دلیل تشابه ظاهری شکل داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها، بی سوادی یا کم سوادی و یا خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی.داروی خود را به اشتباه یا بطور تکراری مصرف نمایند.

دکتر محمدی بهترین راه را برای پیشگیری از خوردن دوز تکراری دارو، یادداشت کردن دفعات مصرف دارو و یا قرار دادن قرصها در داخل جعبه های مخصوص تقسیم بندی شده (برحسب صبح، عصر و شب) عنوان نمود

این محقق داروسازی با هشدار این مسئله که مصرف مقادیر بالای بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی، ممکن است در ابتدا علامت و نشانه خاصی نداشته باشد ولی وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی وخیم گردد، افزود : بروز مسمومیت توسط برخی از داروها هرچند ممکن است منجر به مرگ نگردد ولی مقادیر بالای این داروها می توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

وی خاطرنشان کرد داروها باید مطابق با توصیه پزشک یا داروساز و نه بیشتر از آن مصرف گردد چراکه با مصرف چند برابر مقادیر درمانی داروها به طور خودسرانه، نه تنها روند درمان سریعتر نمی شود بلکه دچار عوارض سوء و یا مسمومیت با داروها خواهد شد.

 

دکتر محمدی خطاب به شهروندان گفت : در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری که در کنارش بسته های داروی خورده شده وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید و در مسمومیت های تعمدی با دارو، بهتر است در صورت هوشیاری فرد مسموم، نام دارو یا داروهای مصرفی و تعداد هر یک از آنها را از وی بپرسید و به کادر درمانی اطلاع دهید.

  وی شایعترین علت مسمومیت در کشور ما را بروز مسمومیت های دارویی عنوان کردو افزود : در اغلب مسمومیت های اتفاقی و یا تعمدی با داروها، برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هرچه سریع تر با شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 09646 تماس بگیرید.

۲۶ آذر ۱۳۹۱ ۱۰:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید