اخبار

مصرف خودسرانه مولتی ویتامین توصیه نمی شود

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی:
احتمال مسمومیت با مصرف این نوع مکمل وجود دارد
 




مصرف خودسرانه مولتی ویتامین توصیه نمی شود/احتمال مسمومیت با مصرف این نوع مکمل وجود دارد

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف خودسرانه مکملهای مولتی ویتامین مطلقا توصیه نمی شود زیرا با رعایت اصول هرم غذایی نیازی به مصرف مولتی ویتامینها باقی نخواهد ماند.

 

علی اشرف رشیدی از کارشناسان تغذیه در کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: ویتامینهای محلول در چربی و آب با رعایت اصول این هرم به اندازه کافی به بافتهای بدن می رسند و مصرف مکملهای مولتی ویتامین تنها هزینه بیشتر برای مصرف کننده در بر خواهد داشت.

 

رشیدی گفت: احتمال مسمومیت در صورت مصرف مکملهای مولتی ویتامین وجود دارد زیرا ویتامینهای محلول در چربی موجود در این مکملها در بافتهای بدن باقی می مانند و علاوه بر مسمومیت ممکن است به ریزش مو، کاهش وزن، مشکلات پوستی و ... منتهی شود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون انواع مولتی ویتامینها به وفور در جامعه یافت می شود، به طور مثال به بهانه سودمند بودن ویتامین E افراد مختلف به مصرف آن مبادرت می ورزند در حالیکه نیاز خود به این ویتامین را با خوردن دو عدد گردو در روز و دو وعده ماهی در هفته می توانند تامین کنند.

 رشیدی مقاصد درمانی را تنها هدف مصرف مولتی ویتامین عنوان کرد و در پاسخ به سئوالی مبنی بر استفاده روزانه از حداقل یک قرص مولتی ویتامین اظهار داشت: به هیچ وجه توصیه نمی شود چون که افراد عادی در شرایط معمولی نیازی به این مکمل ندارند، تنها در صورت انجام آزمایشات و تایید کمبود ماده معدنی یا ویتامینی خاص در بدن، مصرف این نوع مکمل تجویز می شود.

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ ۱۰:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید