اخبار

دکتر حمزه : در غذاهای آماده معمولا از امعاء و احشای حیوانات و پوست مرغ استفاده می شود

دکتر حمزه : در غذاهای آماده معمولا از امعاء و احشای حیوانات و پوست مرغ استفاده می شود
رییس مرکز بهداشت استان : غذاهای آماده دارای روغن و چربی ناسالم و زیاد بوده و قابل کنترل به هنگام پخت نیست به طوریکه این میزان حتی به 7 برابر غذای سالم انرژی دارد.

تغییر شیوه زندگی در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان در دهه های اخیر وضعیت سلامت مردم را دستخوش دگرگونی کرده و تغییر سنتهای گذشته و شیوه های جدید زندگی منجر به تغییر الگوهای غذایی از جمله مصرف زیاد فست فودها و غذاهای غیر خانگی ، دریافت چربی ها و کاهش مصرف سبزی و میوه شده است و همین امر موجب افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر نظیر چاقی ، بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان و دیابت شده است.

سرپرست مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اعلام این مطلب به مقایسه کیفیت انواع خوراکی های سنتی و آماده پرداخت و گفت :  غذاهای سنتی از نظر میزان روغن و چربی قابل کنترل بوده و سالم تر هستند ، درحالیکه غذاهای آماده دارای روغن و چربی ناسالم و زیاد بوده و قابل کنترل به هنگام پخت نیست به طوریکه این غذاها حتی به 7 برابر غذای سالم انرژی دارد.

دکتر بهروز حمزه با اشاره به اینکه گوشت قرمز و مرغ و ماهی تازه به عنوان منبع تامین پروتئین مورد نیاز بدن باید در برنامه غذایی گنجانده شود گفت : در منزل میزان چربی های اشباع آنها را با جدا کردن پوست و چربی های قابل رویت گوشت قرمز می توان کنترل کرد ، اما از آنجا که در غذاهای آماده معمولا از امعا و احشای حیوانات و پوست مرغ استفاده می شود حاوی چربی اشباع و کالری زیادی است که مصرف مداوم و زیاد آنها می تواند خطر اضافه وزن و چاقی ، چربی خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با توضیح این نکته که در تهیه غذاهای خانگی می توان از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کرد و با کنترل حرارت پخت باعث حفظ ویتامین های آن شد پرداخت و افزود : در تهیه فست فودها معمولا از مواد غذایی با کیفیت بالا استفاده نمی شود و به دلیل حرارت بالا ویتامین های موجود در آن از بین می رود.

دکتر حمزه که به مناسبت سومین بسیج آموزش تغذیه صحیح سخن می گفت به میزان استفاده از روغن ها در پخت غذا اشاره و تاکید کرد : در غذاهای خانگی معمولا سعی می شود از روغن های مایع و کنترل درجه حرارت ، روغن سالم تری باقی گذاشت ، اما در تهیه غذاهای آماده معمولا از روغن هایی که اسید چرب اشباع زیادی دارند چندین بار و با حرارت بالا برای سرخ کردن استفاده می شود و این امر باعث سوختن روغن و ایجاد ترکیباتی در آن می شود که می تواند سرطان زا باشد و در طولانی مدت سبب انسداد عروق و چاقی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین با ذکر این نکته که در منزل نمک در آخر غذا اضافه می شود و مقدار مشخصی است و از نمک یددار و تصفیه شده استفاده می شود خاطرنشان کرد : بیشتر غذاهای آماده دارای نمک زیاد بوده و شور است.

این متخصص اپیدویولوژی گفت : انتخاب با مردم است که ما بین استفاده از غذای سالم به همراه کالری مناسب یا فست فودهای پر انرژی به همراه مواد سرطان زا یکی را انتخاب کنند.

 

۱۲ دی ۱۳۹۱ ۱۳:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید