اخبار

دکتر کریم : به منظور سلامت قلب ، برای تغییر الگوی زندگی خود اقدام کنید.

دکتر کریم : به منظور سلامت قلب ، برای تغییر الگوی زندگی خود اقدام کنید.
هرشخصی که تاکنون سابقه بیماری قلبی نداشته است ، برای اینکه تصمیم بگیرد تا سلامت باشد در ابتدا باید عوامل خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را بشناسد.

هرشخصی که تاکنون سابقه بیماری قلبی نداشته است ، برای اینکه تصمیم بگیرد تا سلامت باشد در ابتدا باید عوامل خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را بشناسد.

فوق تخصص بیماری های قلب و عروق با اعلام این مطلب گفت : ریسک فاکتورهای بیماری قلب و عروق به چند دسته تقسیم می شوند: دسته ای از آنها ذاتی است مثل عوامل ژنتیکی و تاریخچه فامیلی که فرد با آنها به دنیا می آید و یا ناگزیر در زندگی با آنها رو برو می شود مانند افزایش سن و دسته ای دیگر از این عوامل به سرشت انسان ها بستگی ندارد مانند رفتارها و عادات شخص همچون سیگار کشیدن و بی تحرکی و دسته سوم آنها هستند که فرد نمی تواند به وجود آنها پی ببرد و با آزمایشات تشخیصی معین می گردند.

دکتر حسین کریم در گفتگو با خبرگزاری " وب دا " کرمانشاه در خصوص دسته اول ، مهمترین عامل را افزایش سن دانست و گفت : افزایش سن قوی ترین عامل و ریسک فاکتور بیماری های قلبی و تصلب شرایین است و خواه ناخواه این عامل می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی حتی تا 90 درصد شود. در این زمینه کار خاصی نمی توان انجام داد مگر برنامه های کلی و کلان سیستم های بهداشتی و جامعه در جهت افزایش امید به زندگی و تعویق پیری ، کما اینکه در برخی از کشورها این برنامه ها به صورت گسترده به اجرا در آمده و موفق عمل کرده است.

این فوق تخصص بیماری های قلب و عروق آنگاه به عامل جنسیت اشاره کرده و گفت : مردها بیشتر از زن ها در معرض ابتلا به بیماری های قلبی دچار هستند ،  بنابر این باید بیشتر مراقب بوده ، دقت نمایند و عوامل خطر ساز این بیماری ها را پایین آورند. مردان معمولا در مقابل بروز بیماری ها ضعیف تر بوده و توان کمتری برای مقابله با بیماری دارند. برای اثبات این موضوع کافیست به بخش های قلبی و مراکز تشخیص و درمان این بیماری ها مراجعه کرد تا به وضوح مشاهده کرد که تعداد بیماران مرد به مراتب بیشتر از زنان است.بنابراین مردان باید علائم را جدی تر گرفته و برای کنترل عوامل خطرساز جدی تر وارد عرصه شوند.

دکتر کریم پس از توصیه سیگاری ها به ترک سیگار به عنوان یکی از فعالیت های مهم در جهت سلامت قلب به نقش بیماری فشارخون بالا در بیماری های قلبی اشاره کرد و گفت : متاسفانه بسیاری از مردم جهان از این بیماری خود آگاه نیستند به صورتی که این آمار در آمریکا به دوسوم می رسد و از میان بیماران ، یک چهارم درمان موثر دریافت نمی کنند. فشارخون بالا همچنین یکی از عوامل از دست رفتن کلیه و سکته های مغزی است.

دکتر کریم گفت : همه افراد باید فشارخون خود را به طور دوره ای کنترل کنند و در مراجعات به پزشک فشار خون خود را بپرسند و در مراحل بعدی مراجعه مقایسه نمایند که در چه وضعیتی هستند. البته یک بار فشارخون بالا نمی تواند دلیل بر پرفشاری خون باشد بلکه باید مونیتورینگ فشارخون صورت پذیرد بدین شکل که مردم در منزل و یا در مراجعات مکرر به مراکز مربوطه فشارخون خود را تحت نظر داشته باشند.

این متخصص بیماری های داخلی بیماری دیابت را نیز یکی از عوامل خطر بیماری های قلب و عروق ذکر کرد و گفت : دیابت ارگان های مختلف بدن همچون چشم ، کلیه ، مغز  و سایر اندام ها را درگیر می کند ، اما آنچه در بیماران دیابتی طول عمر بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد بیماری های قلبی است.

وی با اشاره به عوامل ایجاد کننده دیابت در جامعه به ذکر سهم و نقش زندگی صنعتی و شهری پرداخت و عوامل ژنتیکی ، کم تحرکی ، زندگی شهر نشینی ، مصرف غذاهای زیاد و پر کالری ، عدم مصرف مواد غذایی طبیعی ، استفاده از مواد غذایی مصنوعی و سیگار را در این بیماری موثر دانست.

دکتر کریم  تغییر الگوی زندگی را در مراقبت از سلامت قلب  بسیار مهم دانست و گفت : این تغییر می تواند شامل کاهش وزن ، افزایش فعالیت و تحرک بدنی و ورزش ، رژیم غذایی مناسب ، ترک سیگار و... باشد که در مجموع به عنوان معیارهای زندگی سالم شناخته می شوند .

این پزشک کرمانشاهی نقش استرس را در بروز بیماری های قلبی مهم دانست اما تاکید کرد که این عامل قابل اندازه گیری نیست ولی می تواند فرد را مستعد  بسیاری از بیماری ها و نیز بیماری های قلبی و عروقی نماید.

دکتر حسین کریم در خصوص مراجعه به متخصصان برای بررسی وضعیت سلامت قلب افراد گفت : مردم در روستاها می توانند برای بررسی ریسک فاکتورها به بهورزان و در شهر ها به مراکز بهداشتی ، درمانی مراجعه نمایند و در گام اول توسط کاردان ها و کارشناسان این مراکز بررسی شده و در صورت صلاحدید به پزشک مرکز معرفی شوند و آنگاه با تشخیص پزشک عمومی باید برای مراجعه بعدی که شامل ورود فرد به فاز بیماری است به متخصصان قلب و عروق مراجعه نمایند.

دکتر کریم مراجعه مستقیم مردم به متخصصان و پزشکان فوق تخصص را اتلاف منابع خواند و آن را مقرون به صرفه ندانست و درپایان از مردم خواست تا برای سلامت خود به ویژه سلامت قلب دقت ، وقت و همت بیشتری به کار ببرند. 

۲۴ دی ۱۳۹۱ ۱۴:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید