اخبار

تاشش ماهگی به نوزاد غیر از شیر مادر چیزی ندهید ، حتی آب!

تاشش ماهگی به نوزاد غیر از شیر مادر چیزی ندهید ، حتی آب!
شیر مادر حاوی آنتی بادی های مورد نیاز است و نقش بسزایی در ایجاد فلور طبیعی مثبت در روده نوزاد دارد.

یک کارشناس تغذیه گفت: شیر مادر نقش بسزایی در وزن گیری و استخوان سازی متناسب کودک دارد و زمینه ابتلا به بیماریهای روده ای را در نوزاد کاهش می دهد.

  فرزاد بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، بهترین ماده غذایی برای آغاز زندگی نوزاد را شیر مادر دانست و اظهار داشت: موادی که در شیر طبیعی انسان وجود دارد متناسب با شرایط و نیازهای نوزاد است.

  وی تصریح کرد: چون نوزاد مدت 9 ماه در شرایط استریل درون بدن مادر زندگی کرده هیچ فلور میکروبی بیماری زا و غیربیماری زا در بدن او وجود ندارد و از آنجاییکه شیر مادر حاوی آنتی بادی های مورد نیاز است نقش بسزایی در ایجاد فلور طبیعی مثبت در روده نوزاد دارد.

  به گفته این کارشناس تغذیه، آنتی بادی های موجود در شیر مادر نقش قابل توجهی نیز درتولید ویتامین ها در بدن نوزاد دارند.

  بابایی ادامه داد: شیر مادر تمام میزان پروتئین، چربی و سایر مواد مورد نیاز نوزاد را تامین می کند و به علاوه حاوی مقادیر زیادی کلسیم، فسفر، سلنیوم و ... است.

 وی با اشاره به اولین شیری که از بدن مادر ترشح می شود، افزود: این شیر که آغوز نامیده می شود باعث بهبود وضعیت جسمانی نوزاد پس از تولد می شود.

  این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دچار بیماریهای روده ای انگلی می شوند.

 بابایی در خصوص زمان شیردهی هم یادآور شد: در گذشته زمان مصرف شیر مادر را تا چهارماهگی عنوان می کردند، اما امروزه تاکید می شود تا شش ماهگی فقط و فقط نوزاد از شیر مادر تغذیه کند و حتی آب هم به او داده نشود.

 وی با اعلام اینکه بعد از شش ماهگی می توان از غذاهای کمکی برای تغذیه نوزاد استفاده کرد، گفت: لعاب برنج و حریره بادام بهترین غذای کمکی است که می توان در کنار شیر مادر به نوزاد داد.

 به گفته این کارشناس تغذیه، بهتر است تا قبل از یک سالگی به نوزاد شیرگاو خالص داده نشود، چون احتمال بروز دیابت نوع دو در بزرگسالی را افزایش می دهد.

  بابایی با اعلام اینکه بهتر است تغذیه با شیر مادر تا 22 و یا 24 ماهگی ادامه پیدا کند، اظهار داشت: باید در این مدت عادات غلط شیر دادن اصلاح شود، زیرا شیر دادن به کودک قبل از وعده غذایی مانع اشتها او می شود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت تغذیه مادر و ذخیره بدن او نقش بسزایی در تغذیه نوزاد از طریق شیر دارد.

 

۱ بهمن ۱۳۹۱ ۱۲:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید