اخبار

آیا آنفلوانزای خوکی تاثیری بر بازگشایی مدارس دارد.

دکتر منصوری : مربیان و معلمان از طریق آموزش مانع از شیوع ویروس در بین دانش آموزان گردند.
باید ها و نبایدهای بازگشایی مدارس

روز گذشته (20 شهریور) سازمان بهداشت جهانی بستن مدارس را از مهمترین تدابیر در جهت کاهش میزان شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی برشمرد؛ اظهار نظری که با توجه به زمان بازگشایی مدارس در استان کرمانشاه که ویروس این بیمار چندیست در آن شیوع پیدا کرده است، بسیار قابل تامل به نظر می رسد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در آخرین مصاحبه های بعمل آمده با دکتر فیض الله منصوری رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه، وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال عدم بازگشایی مدارس به دلیل شیوه بیماری آنفلوآنزای خوکی در استان تصریح کرد که در این خصوص تنها می توان به اقدامات آموزشی مربیان بهداشت، معلمین، کادر آموزش و خانواده ها اکتفا کنیم تا از طریق این آموزشها مانع از شیوع ویروس در بین دانش آموزان گردند.

 بر اساس اظهارات دکتر منصوری، در استان کرمانشاه تاکنون سه مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی گزارش شده است، از سوی دیگر دکتر سیروس نصیری سرپرست مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نیز تعداد موارد مشکوک ابتلا به ویروس آین بیماری را 62 مورد در شهرستان کرمانشاه عنوان کرده که تنها دو مورد آن مثبت بوده است.

 بر اساس تحقیقات بعمل آمده زمان بستن مدارس بسیار مهم است و در صورتی که قبل از زمانی صورت گیرد که یک درصد مردم به بیماری مبتلا شده باشند، بسیار ایده آل است.

 هر چند آمار ارائه شده در خصوص موارد ابتلا به ویروس در استان کرمانشاه با یک درصد یاد شده فاصله بسیار دارد، اما توجه به بایدها و نبایدهای بستن مدارس با توجه به قدرت شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی در کوتاه یا میان مدت جزء دغدغه های مسئولین در آینده خواهد بود و شاید هم بسرعت در دستور کار قرار گیرد که بر این اساس می طلبد از هم اکنون پیش زمینه های آن فراهم شود.

 سازمان بهداشت جهانی معتقد است که بستن مدارس علاوه بر کنترل شیوع بیماری، همچنین می تواند مانع از رسیدن ویروس به پیک شیوع خود باشد، هر چند که این سازمان به کشورهای مختلف در خصوص توجه به هزینه های اجتماعی و اقتصادی بستن مدارس تذکر می دهد.

 از سوی دیگر ویروس آنفلوآنزای خوکی تنها از این جهت که ممکن است به مرگ و میر بیماران منجر شود تهدیدزا نیست، زیرا بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی از زمان شیوع بیماری تاکنون تنها 3000 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

 لذا هزینه جابجایی نیروها و هزینه هایی بهداشتی که انتشار ویروس به همراه خواهد داشت از اهمیتی به مراتب بالاتر برخوردار است. در صورتی که با بستن مدارس مانع از رسیدن ویروس به پیک انتشار خود شویم در واقع از نیاز فزاینده بیماران به دارو جهت درمان این بیماری که هزینه های بسیار بالا و نیروی زیادی را می طلبد جلو گیری می شود.

۲۲ شهریور ۱۳۸۸ ۱۰:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید