اخبار

در میان 35 بیمار جذامی کشور ، دو نفر کرمانشاهی هستند

در میان 35 بیمار جذامی کشور ، دو نفر کرمانشاهی هستند
دکتر بیگلری : اطلاع رسانی صحیح در باره جذام، از بین بردن انگ این بیماری در میان خانواده ها و حصول ارزیابی جدید بهداشتی در زمینه این بیماری از جمله نتایج مثبت اجرای این طرح است.

دکتر 'حسین بیگلری' به مناسبت هشتم بهمن و روز جهانی کمک به جذامیان افزود: اطلاع رسانی صحیح در باره جذام، از بین بردن انگ این بیماری در میان خانواده ها و حصول ارزیابی جدید بهداشتی در زمینه این بیماری از جمله نتایج مثبت اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه این طرح به غیر از کرمانشاه در دو استان دیگر کشور نیز در حال اجراست، تصریح کرد: در قالب اجرای این طرح، اطرافیان و نزدیکان افراد مبتلا به بیماری جذام، به منظور مبتلا بودن یا نبودن به این بیماری مورد معاینه و ارزیابی قرار می گیرند.

کارشناس مسوول مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه به بیان آخرین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور پرداخت و گفت: در آخرین سرشماری و در یک سال اخیر، فقط 35 فرد مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده اند که دو تن از آنها کرمانشاهی بوده اند.

این پزشک کرمانشاهی در ادامه در خصوص این بیماری اظهار کرد: جذام یک بیماری عفونی مزمن است که پوست و اعصاب محیطی را درگیر می کند و یک بیماری قابل درمان است، اما بر اثر بینش غلط در برخی جوامع به یک مشکل حاد اجتماعی و انزوای مبتلایان به این بیماری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه 95 درصد افراد جامعه نسبت به این بیماری ایمنی طبیعی دارند و هرگز به آن مبتلا نمی شوند، افزود: بیش از 80 درصد موارد جذام در جهان مربوط به پنج کشور هند، برزیل، ماداگاسکار، نپال و موزامبیک است.

بیگلری افزود: هم اکنون کشور ما از جمله کشورهایی است که به هدف حذف بیماری جذام دست یافته و شیوع این بیماری در کشور در روستاهای دور دست استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، هرمزگان ، زنجان و کردستان مشاهده می شود. 

وی عامل این بیماری را نوعی باکتری با عنوان 'مایکوباکتریوم لپره' عنوان و اضافه کرد: این باکتری رشدی بسیار آهسته دارد.

این پزشک کرمانشاهی در خصوص انتقال بیماری جذام نیز اظهار کرد: انتقال جذام تنها در ارتباطات نزدیک طولانی مدت در یک محیط سربسته ممکن است آن هم به شرطی که شخص بیمار تحت درمان نباشد.

وی با بیان اینکه فرد بیمار از طریق عطسه یا سرفه در فضای محدود، بیماری را انتقال می دهد، گفت: این بیماری از طریق آمیزشی و از مادر به جنین در بارداری منتقل نمی شود.

دکتر بیگلری در باره علایم این بیماری نیز گفت: اولین علامت بیماری در نقاطی از پوست ظاهر می شود که کمی قرمز و سیاه تر و یا کم رنگ تر از پوست طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه این نقاط ممکن است بی حسی و عدم رویش مو در محل را به همراه داشته باشند، افزود: در بعضی از بیماران امکان دارد تنها انگشتان دست ها و پاها، دچار بی حسی شود.

وی اضافه کرد: درمان نکردن، باعث بی حسی دست ها و پاها می شود، به طوری که در سوختن یا بریدگی های مکرر شخص احساس درد نمی کند و از این رو ضایعات دایمی در پوست فرد ایجاد و به دنبال آن عفونت نیز به این زخم ها افزوده می شود تا جایی که گاهی حتی نیاز به قطع عضو می باشد.

وی حمله به اعصاب چشم توسط باکتری جذام را از دیگر موارد درمان نکردن این بیماری خواند و گفت: این امر باعث از بین رفتن رفلکس پلک زدن شده و به این ترتیب محافظ اصلی چشم در مقابل صدمات و خشک شدن چشم از میان برداشته می شود که در ادامه ممکن است شخص دچار کوری شود.

دکتر بیگلری تاکید کرد: همچنین درمان نکردن این بیماری به صورت فرد آسیب وارد می کند، به این ترتیب که تخریب مخاط بینی بتدریج منجر به از بین رفتن حالت طبیعی بینی و صورت می شود.

این پزشک در ادامه اظهار کرد: جذام قابل درمان است و اگر در مراحل ابتدایی بیماری درمان صورت پذیرد هیچ گونه عارضه ای را برای فرد مبتلا، به وجود نمی آورد.

بیگلری گفت: هم اکنون در استان کرمانشاه، مرکز حمایت از بیماران جذامی در مرکز درمانی حاج دایی به صورت رایگان به بیماران مبتلا به جذام، خدمات درمانی ارایه می کند

۹ بهمن ۱۳۹۱ ۱۰:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید