اخبار

استفاده خودسرانه از داروهای خواب، از خود «بی خوابی» خطرناک تر است.

استفاده خودسرانه از داروهای خواب، از خود «بی خوابی» خطرناک تر است.
خواب خوب شاخصی برای تعیین سلامت یک فرد است و می توان گفت افرادی که راحت و خوب می خوابند وضعیت نرمالی دارند.

یک متخصص اعصاب و روان معتقد است، استفاده خودسرانه از داروهای خواب، از خود «بی خوابی» خطرناک تر است.

دکتر شاپور کریمی با اشاره به اینکه خواب خوب برای یک فرد از بیداری هم مهمتر است، گفت: تمام فعل و انفعلات سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم های عضلانی، تنفسی، قلب و عروق و خصوصا سیستم مغزی در زمان خواب تغییر می کند و امکان بازسازی آن ها فراهم می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از رادیکال های آزادی که در بدن تولید می شوند و زمینه ابتلا به بیماری ها و سرطان ها را فراهم می کنند در زمان خواب هضم می شوند.

به گفته این پزشک متخصص، خواب خوب شاخصی برای تعیین سلامت یک فرد است و می توان گفت افرادی که راحت و خوب می خوابند وضعیت نرمالی دارند.

کریمی با اعلام اینکه هورمون های خاصی مسئول تنظیم ریتم خواب در بدن یک فرد هستند، افزود: روند تنظیم این هورمون ها معمولا با وجود و یا عدم وجود نور خورشید هماهنگ است .

وی خاطرنشان کرد: تنها در یک درصد از افراد اختلالات خواب به مشکلات ذاتی هورمونی باز می گردد.

این متخص اعصاب و روان، عدم رعایت بهداشت خواب، وجود نور اضافه و مصنوعی در محیط خواب و پرداختن به فعالیت در موقع خواب را از جمله دیکر عوامل بروز بی خوابی دانست و تاکید کرد: ایران یکی از کشورهایی است که بهداشت خواب در آن به خوبی رعایت نمی شود.

کریمی تصریح کرد: تغذیه هم در بروز بی خوابی نقش دارد و مصرف کافئین و مشتقات آن، مصرف سیگار، مواد مخدر و همچنین مواد محرک با ایجاد اختلال در سطح هورمون های تنظیم کننده، خواب فرد را دچار مشکل می کند.

این پزشک متخصص در خصوص افرادی که به دلیل شرایط کاری ساعت فعالیت های خود را تغییر می دهند و شب ها کار می کنند هم گفت: بعد از مدتی تمام سیستم های بیولوژیک شخص دچار تغییر می شود که این تغییرات معمولا به ضرر فرد است.

وی افزود: بیماریهای جسمی از دیگر دلایل بروز بی خوابی در افراد هستند که سر دسته این بیماری ها، مشکلات سیستم اعصاب مرکزی و مغز است.

کریمی تاکید کرد: اضطراب و افسردگی نیز می توان زمینه بی خوابی را فراهم کند.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه برای درمان بی خوابی ابتدا باید علت آن را بررسی کرد، یاداور شد: در درجه اول باید بیماری زمینه ای که موجب بروز بی خوابی شده درمان شود و همچنین افراد بهداشت خواب و تغذیه را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: درمان دارویی باید تحت نظر پزشک متخصص و در دوره های کوتاه مدت استفاده شوند، در غیر اینصورت تعادل مرکز خواب شخص را بر هم می زنند که بازگشت آن به حالت طبیعی بسیار سخت صورت می گیرد.

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ ۰۹:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید