اخبار

جمعیت جهان دارد پیر می شود

جمعیت جهان دارد پیر می شود
دکتر طاهری : سونامی سالمندی ایران را تهدید می کند و باید با ارتقا سلامت سالمندان از عوارض این سونامی جلوگیری شود و در واقع زندگی را به عمر آنها اضافه کنیم.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: سونامی سالمندی ایران را تهدید می کند و باید با ارتقا سلامت سالمندان از عوارض این سونامی جلوگیری شود و در واقع زندگی را به عمر آنها اضافه کنیم.

دکتر پریسا طاهری، ظهر سه شنبه در همایش سراسری سالمندان و سلامت که اول اسفند در محل دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد گفت: هم اکنون جمعیت جهان روبه سالمندی است و ایران نیز از این قافله عقب نیست اما تنها تفاوت ما با دیگر کشورها این است که در کشور ما خیلی به این مبحث پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ دینی به اندازه دین اسلام به بحث احترام و جایگاه سالمندان نپرداخته است گفت: ما باید با توجه به رشد جمعیت سالمند در کشور و جایگاه سالمندان در اسلام اقدامات بیشتری در جهت سلامت سالمندان در ایران صورت گیرد. طاهری گفت: سال گذشته از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان " سالمندی و سلامت " نامگذاری شد و و اهمیت این موضوع در دنیا به حدی است که در طی ۱۲ سال دو بار به مقوله سالمندی توجه شده و به آن پرداخته شده است.

وی افزود: سالمندی مسئله ای است تنیست که فقط در کشور ما وجود داشته باشد بلکه در همه جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی ادامه داد: طی سال های اخیر و در آینده ای نزدیک طی یک روند جمعیتی تعداد زیادی از افراد جهان سالمند می شوند.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت یک آمار تکان دهنده از جمعیت زمین را نشان می دهد که بخش اعظمی از آن را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند و این آمار نسبت به آمار کودکان زیر ۵ سال بیشتر است. رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: طبق پیش بینی ها در سال ۲۰۵۰ تعداد افراد سالمند بالای ۶۵ سال از جمعیت کودکان و نوجوانان زیر ۱۴ سال پیشی می گیرد.

طاهری افزود: این آمار مربوط به تمام کشورهاست و جمعیت سالمندی در جهان رو به ذافزایش است و تفاوت آنها با کشور ایران در این است که آنها زودتر این مسئله را پیش بینی کرده اند. وی گفت: برای سالمندی تعریف های متفاوتی وجود دارد و تقسیم بندی های متفاوتی شده است اما ساده ترین تقسیم بندی سالمندان تقسیم بندی تقویمی است و طبق این تقسیم هم اکنون جمعیت ۶۰ به بالا از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون دوبرابر شده است.

وی افزود: طبق این آمار تا سال ۲۰۵۰ جمعیت ۸۰ سال به بالا ۴ برابر می شود. وی تصریح کرد: طبق این آمار افزایش تمام رده های سنی در تمام گروه ها در قیاس با دوران سالمندی، رشد دوره سالمندی را نشان می دهد. رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: افزایش جمعیت سالمندی سطح ارائه خدمات را کاهش می دهد اما توجه به ابعاد روحی سالمندان نسبت به ابعاد جسمی نیازمند توجه بیشتری است.

وی افزود: هم اکنون بیمارهای قلبی عروقی آمار بیشتری از ابتلا در سالمندان را نشان می دهد اما بیمارهایی چون آلزایمر عوارض و عواقب ناگوارتری را برای سالمندان ایجاد کرده و بار بیشتری را به سالمندان تحمیل می کند. طاهری ادامه داد: هم اکنون افزایش سریع جمعیت سالمند مانند یک سونامی است و ۶۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند و به زودی این جمعیت به ۸۰ درصد می رسد و آمادگی لازم برای مواجه با این اتفاق صورت نگرفته است.

وی گفت: هم اکنون مسئله سالمندی در کشورهای پیشرفته خیلی جا افتاده و با وجود ازدیاد جمعیت سالمندان امکان حضور آنها در جامعه فراهم شده است. وی افزود: ما باید به دنبال افزایش کیفیت سطح زندگی سالمندان باشیم و فرهنگ سازی یکی از مهمترین عوامل در این مسئله است.

طاهری ادامه داد: سالمندی سالم و فعال تنها در گرو عوامل چون، امنیت، بهداشت و مشارکت در ارتقای سطح خدمات به آنان است. رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در پایان هدف از برگزاری چنین همایش هایی اضافه کردن زنندگی به عمر دانست و گفت: توجه و ارتقا سلامت سالمندان در صورتی محقق می شود که همه نهادها، سازمانها، دانشگاه ها و تمام ارگان های دست اندرکار از این مسئله حمایت کنند تا زمینه ساز حضور سالمندان سالم، جوان و فعال باشیم.

۸ اسفند ۱۳۹۱ ۱۰:۲۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید