اخبار

رسوم دلچسپ پایان سال برای افراد وسواسی یک اضطراب بزرگ است

رسوم دلچسپ پایان سال برای افراد وسواسی یک اضطراب بزرگ است
دکتر تاتاری : جلوه های بهار ، خرید و خانه تکانی که معمولا باعث ایجاد نشاط و شادی می شود ، برای افراد وسواسی توام با سیاهی و تباهی و نگرانی است.

برخی بیماری ها و اختلالات عصبی ، روانپزشکی با تاثیر بر رفتارهای جاری و عادی باعث اتلاف وقت و انرژی زیاد شده و زمان و هزینه های زندگی فرد و خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد که از جمله این اختلالات می توان به وسواس اشاره کرد که  به صورت تکرار یک حرف یا یک عمل تکرار شونده بروز می کند و در صورتیکه فرد خود از بیهودگی آن تکرار آگاه است ،  اما علی رغم این آگاهی و تذکر اطرافیان نمی تواند از آن دست بکشد و حتی این تذکرات باعث افزایش اضطراب او هم  می شود.

متخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام این مطلب افزود : با شروع فصل بهار و سال جدید ما ایرانی ها رسم بسیار زیبای خانه تکانی را انجام می دهیم که دلچسپ و پسندیده است و گاهی کارهایی را که در طول یک سال فرصت پرداختن به آن نبوده است ، انجام می دهیم ، نظافت و پاکیزگی توام با دور ریختن وسایل به درد نخور و جایگزینی آن با وسایل بهتر البته درحد وسع و امکانات خانواده شیرین و زیباست اما متاسفانه شروع این همه شور و امید و تکاپو برای بیماران وسواسی تبدیل به یک استرس بسیار بزرگ می شود.

دکتر فائزه تاتاری در گفتگو با خبرنگار "وب دا " کرمانشاه  گفت : در این فصل معمولا خانواده ها با پایین آوردن پرده ها ، شیشه ها را پاک می کنند ، فرش ها را می شویند و ذست به تمیزی می زنند ، حال تصور کنید فرد وسواسی که برای شستن معمولی دست حدود 10 تا 15 دقیقه وقت می گذارد با چه چالش بزرگی روبرو می شود و تا چه میزان برای این نظافت پایان سال وقت و هزینه صرف می کنند.

خانواده ها باید آگاه باشند که در درجه اول قبل از اقدام به کارهای نظافت برای  فرد از نظر ذهنی روشنگری نمایند و موضوع را بایک روند درمان صحیح و مداخله روانپزشک و روانشناس بالینی برای کمک به او اقدام نمایند. این مسئله بسیار مهمی است به شکلی که پیگیری روانپزشکی پراهمیت ترین کار برای این افراد است .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه گاهی در خانواده ها می بینیم که فرزند مراقب نظافت است و با دقت به این امور توجه نشان می دهد که در ابتدا دلپذیر و خوش آیند است و  اغلب مورد تعریف و تشویق خانواده ها قرار می گیرند ، اما با گذشت زمان روشن می شود که این اعمال افراطی و وسواس گونه است و باید خیلی سریع برای درمان آن اقدام نمود.

دکتر تاتاری با اشاره به اینکه وسواس گاهی فقط در حیطه افکار وسواسی است که درمان آن ساده تر است گفت : درصورتیکه این وسواس در عمل و رفتار بروز کند،  درمان آن با دشواری هایی همراه می شود. مردم باید بدانند وسواس یک بیماری مزمن است و گاهی مسئله به صورت تکرار در نظافت ، تکرار در کنترل کردن و تکرار در موضوعات مختلف جلوه می کند و در مجموع اساس آن تکرار است.

وی گفت : یکی دیگر از موضوعاتی که در این روزها مورد توجه خانواده ها است وب رای آنان یک موضوع جذاب است خرید کردن است که آنهم برای فرد وسواسی با دردسر همراه است و به صورت شک های وسواسی در خریدن خود رانشان می دهد و فرد چندین بار کنترل کرده و مراجعه می کند به شکلی که باعث دلخوری خانواده و فروشنده ها می شود و در نهایت پس از خرید هم دچار شک شده و موضوع به شکل نگران کننده ای جلوه می کند.

دکتر تاتاری گفت : برای شناخت این اختلال و بیماری می توان در رفتار افراد برای نظافت افراطی و فراتر از عرف معمول جامعه آن را درک کرد و با مداخله روانپزشکی و مشاوره به آنان کمک کرد.

دکتر تاتاری با اشاره به جلوه های بهار همچون تغییر فصل ، هوای تازه ، گل های رنگارنگ ، آواز پرندگان ، که معمولا باید باعث ایجاد نشاط و شادی باشد برای افراد وسواسی توام با سیاهی و تباهی و نگرانی است افزود :  اغلب آنان یک ماه قبل از شروع سال جدید دچار نگرانی و استرس می شوند که با وسواس شان چه بکنند . به این موضوع می توان هدررفتن وقت زیاد ، بروز مشکلات پوستی به دنبال مصرف بیش از حد شوینده ها ، عدم پیشرفت کارها و هزینه های فراوان مواد شوینده و پاک کننده و بخصوص آب را اضافه کرد که گاهی خانواده ها را با مشکل جدی روبرو می کند.

وی از خانواده ها خواست در صورت داشتن فرد وسواسی در خانواده هرچه سریعتر برای درمان او اقدام کنند که این امر پاسخ به مداخلات روانپزشکی را تسریع می بخشد و اگر این امر جدی گرفته نشود چه بسا فرد که با انجام این اعمال ازخانواده طرد می شود و خانواده پذیرای او نیست ، احساس افسردگی و تنهایی برایش به وجود می آید و رفته رفته از فعالیت های خاانوادگی و اجتماعی که برای دیگران لذت بخش است کناره گیری می کند و عملکرد و حضور و مشارکت او در کنش های اجتماعی او مختل می گردد.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه حضور یک فرد وسواسی می تواند به آرامش و بهداشت روانی خانواده لطمه وارد کند گفت : خانواده باید با آگاهی به کمک فرد بیاید و برخوردهای توام با خشونت ، تقبیح و تمسخر در مقابل آنان نشان ندهند ،  زیرا بازداشتن فرد از انجام آن عمل وسواسی که با خشونت همراه باشد نه تنها تاثیر گذار نیست ،  بلکه می تواند باعث شدیدتر شدن وسواس و نیز اضطراب بیشتر فرد شود.

دکتر تاتاری د رمورد درمان این اختلال گفت : اگر بیمار دچار افکار وسواسی باشد با شناخت درمانی و رفتار درمانی می توان به انها کمک کرد اما در حالت رفتارهای وسواسی با درمان دارویی با داروهایی که عمدتا کم عارضه بوده و برای سایر ارگان های بدن مثل قلب ، کلیه و کبد ضرری ندارد و باعث وابستگی نمی شود و قطع آن هم مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و حتی در نسل جدید این داروها ایجاد خواب آلودگی و کاهش تمرکز نمی کند در کنار شناخت درمانی ، رفتار درمانی ، و یا خانواده درماین و زوج درمانی می توان به کمک این بیماران شتافت.

 

 

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید