اخبار

یک ارگونومیست : میز ، صندلی و کامپیوتر کارمند باید مطابق با استانداردها باشد

یک ارگونومیست : میز ، صندلی و کامپیوتر کارمند باید مطابق با استانداردها باشد
ضیایی: افرادی که زیاد با رایانه کار می کنند، به ازاء هر نیم ساعت تا 45 دقیقه کار باید 10 دقیقه استراحت چشمی داشته باشند تا با نگاه به نقاط دور خستگی چشم شان برطرف شود.

یک متخصص ارگونومی در خصوص شرایط مناسب محیط کار برای افرادی که ساعت های طولانی با کامپیوتر کار می کنند و خصوصا کارمندان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگذاری " وب دا " کرمانشاه ، منصور ضیایی گفت: میز و صندلی و همینطور کامپیوتری که یک فرد کارمند ساعت های طولانی با آن کار می کند، باید مطابق با استانداردها باشد تا به بدن وی آسیب نرسد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که ساعت های طولانی پشت میز و صندلی می نشینند باید ارتفاع صندلی خود را به گونه ای تنظیم کنند که ران آن ها در راستای سطح زمین باشد و با زانو زاویه 90 تا 120 درجه بسازد.

به گفته این ارگونومیست پشتی صندلی نیز باید به گونه ای باشد که کمر فرد را حمایت کند و تکیه گاهی برای گودی کمر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، زاویه مناسب بین محل نشستن و پشتی صندلی را نیز 110 درجه عنوان کرد که در این حالت ستون فقرات وضعیت طبیعی دارد.

وی تصریح کرد: صندلی ها باید دسته داشته باشند و دسته آن نیز بگونه ای باشد که وقتی دست فرد بر روی آن قرار می گیرد در همان ارتفاع بتواند به راحتی با موس و صفحه کلید کار کند و مجبور نباشد روی میز خم شود و یا شانه های خود را بالا ببرد.

این عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه ارتفاع صفحه کلید هم باید مناسب باشد، افزود: باید از قرار دادن بافت نرم دست بر لبه تیز میز خودداری شود، زیرا به مرور زمان باعث ایجاد بیماری گرفتگی کانال کارپال شده و گزگز، درد و بی حسی دست و مچ دست را به دنبال دارد.

این متخصص ارگونومی خاطرنشان کرد: فضای خالی بین زیر میز و صندلی نیز باید مناسب باشد، بگونه ای که وقتی فرد نشسته ران وی با لبه میز پنج تا 10 سانتی متر فاصله داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از زیر پایی برای افرادی که قد کوتاه دارند، افزود: این تیکه گاه که برای زیر پا استفاده می شود باید هفت تا 10 درجه به سمت عقب شیب داشته باشد و مانع از آویزان ماندن پاها شود.

ضیایی در خصوص اندازه موس هم یادآوری کرد: سایز موس باید با اندازه دست فرد متناسب باشد و بزرگ بودن موس موجب وارد شدن فشار به استخوان ها، اعصاب و ماهیچه های دست می شود.

به گفته ضیایی محل مناسب برای مانیتور هم شرایطی است که لبه مانیتور در راستای چشم کاربر باشد و فرد با چرخاندن 15 تا 20 درجه چشم بتواند مرکز مانیتور را مشاهده کند.

وی در خصوص وضعیت نور برای افرادی که ساعت طولانی با کامپیوتر کار می کنند هم ادامه داد: صفحه مانیتور باید با پنجره زاویه 90 درجه بسازد یعنی پشت سر و یا مقابل فردی که بامانتیور کار می کند، نباشد.

این ارگونومیست تاکید کرد: افرادی که تایپ طولانی دارند باید برگه تایپ خود را درست کنار مانیتور قرار دهند تا از خم شدن سر و گردن خودداری شود.

ضیایی افزود: افرادی که زیاد با رایانه کار می کنند، به ازاء هر نیم ساعت تا 45 دقیقه کار  باید 10 دقیقه استراحت چشمی داشته باشند تا با نگاه به نقاط دور خستگی چشم شان برطرف شود.

 

 

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید