اخبار

بیماریابی تشدیدیافته سل در استان آغاز شد

بیماریابی تشدیدیافته سل در استان آغاز شد
دکتر خادمی : عفونت با مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می تواند در هر سنی اتفاق افتد . پس از عفونت با باسیل کخ ، فرد می تواند برای سالهای سال و حتی تمام عمر در مرحله عفونت باقی بماند

عفونت با مایکوباکتریوم توبرکلوزیس  می تواند در هر سنی اتفاق افتد . پس از عفونت با باسیل کخ ، فرد می تواند برای سالهای سال و حتی تمام عمر در مرحله عفونت باقی بماند

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه با اعلام این مطلب گفت : افراد آلوده به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در هر زمانی ممکن است به بیماری  سل مبتلا شوند ؛ و این بیماری می تواند اغلبِ بافت ها و اندام های بدن "به ویژه ریه ها" را درگیر کند .

دکتر ناهید خادمی گفت : از جمله افراد پرخطر (High Risk ) که مستعد ابتلا به بیماری سل می باشند  شامل افراد با سابقه اعتیاد تزریقی ، آلودگی به عفونت HIV و فرد الکلیک مزمن است  که براین اساس و با توجه به ازدحام معتادین تزریقی درپاتوق ها و اماکن فاقد بهداشت مطلوب و تهویه مناسب و... معاونت امور بهداشتی با همکاری مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه و مراکز مذکور بیماریابی تشدید یافته سل  را در یکی دیگر از جمعیت های پر خطر آغاز نمود .

وی افزود : در این برنامه که تا پایان سال 92 ادامه خواهد داشت پرسنل این مراکز ( پس از گذراندن 2 جلسه آموزشی – توجیهی بیماری سل در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی و آزمایشگاه مرجع منطقه ای سل دانشگاه )   در مرکز و توسط تیم های سیاری خود که جهت خدمات رسانی به پاتوق های های استقرار این افراد مراجعه می کنند

دکتر خادمی تصریح کرد : در ادامه این برنامه از افراد مشکوک سه نمونه خلط به فواصل زمانی تعیین شده تهیه نموده و پس از هماهنگی با آزمایشگاه مرجع سل منطقه ای دانشگاه و با رعایت زنجیره سرد ،  نمونه ها را به این آزمایشگاه منتقل نموده  و در صورت شک قوی و منفی بودن نمونه ها در واحد رادیولوژی مرکز بیماریهای ریوی این معاونت ، گرافی رایگان جهت بیماران انجام خواهد گرفت .

وی گفت : بیماریابی تشدید یافته سل درمرا کز گذری کاهش آسیب ( DIC ) حیات دوباره ، ندای رهایی خاوران ،شهید مطهری سنقر ، مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر و اردوگاه اجباری ماده 16 شهرستان کرمانشاه آغاز شد.

 دکتر خادمی با اشاره به اینکه بیماریابی تشدید یافته سل در زندانهای مرکزی ( دیزل آباد ) و ماهیدشت ، با همکاری معاونت امور بهداشتی ، سازمان امور زندانها و اقدامات تامینی تربیتی استان و مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه از تاریخ یکم تیر ماه آغاز گردید گفت : بیماریابی سل در زندانها بصورت روتین جهت زندانیان جدید الورود انجام می گیرد ، اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از زندانیان برخاسته از جمعیت های پر خطری می باشند و نیز سایر عواملی که موجب تسریع و تشدید انتقال میکروب سل در زندانهای دنیا می شوند از جمله تماس طولانی و مداوم زندانیان با یکدیگر ، ازدحام جمعیت بیش از حد ظرفیت زندانها ، تهویه نامناسب ، شیوع فراوانی موارد HIV  ، سوء تغذیه و استرس های جسمی و روانی و ..... می توا نند باعث ابتلای زندانیان به این بیماری شوند لذا  هدف از اجرای این برنامه ،  بررسی و بیماریابی سایر زندانیان محبوس  در  بندها  بوده  ، که در صورت تشخیص بیماری هر چه سریعتر جداسازی و درمان جهت آنها آغاز گردد .

۲۳ تیر ۱۳۹۲ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید