اخبار

سحری مهمترین وعده ی غذایی رمضان است

سحری مهمترین وعده ی غذایی رمضان است
دکتر پاسدار : 2 تا 3 تکه نان (ترجیحاً نان سبوس دار) به همراه پنیر و خرما و گردو ، یک وعده ی سبک و مناسب برای سحر است

سحری مهمترین وعده ی غذایی رمضان است

 

دکتر یحیی پاسدار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری "وب دا " کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت : وعده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنید، زیرا سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده ی غذایی است این وعده ی غذایی مواد مغذی لازم و مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تأمین می کند و سوخت و ساز پایه ی بدن را بالا نگه می دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود : اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار افت قند خون ، کاهش تمرکز و توان کاری می شوند و ثانیاً این امر باعث می شود تا فرد تمایل داشته باشد تا حجم زیادی غذا در وعده افطار مصرف کند که این امر علاوه بر سنگین شدن ، ممکن است باعث برگشت اسید معده به مری و ترش کردن فرد شود.

دکتر پاسدار ادامه داد : به دنبال مصرف مواد غذایی چرب ، تشنگی شدیدی عارض می شود همچنین مصرف مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد و در یک وعده ،عوارضی چون سرگیجه ، بی حالی ، پرخاشگری ، عصبانیت و ضعف ناگهانی را به وجود می آورد.

وی با توصیه روزه داران به اینکه درهنگام سحر سعی کنید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل ، برنج و نان های سبوس دار، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات های ساده مثل قند، شکر، مربا استفاده کنید افزود : کربوهیدرات های پیچیده سرعت هضم کم و خاصیت سیرکنندگی بیشتری دارند و به حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی تأخیر در ایجاد حس گرسنگی کمک می کنند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان ساخت : به هر میزان که سحری سبک تر باشد، احساس سنگینی ، کسالت و خواب آلودگی کمتر بروز کرده و شخص فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری آغاز می کند.

وی گفت : وعده سحری می تواند ویژگی یک صبحانه معمولی یا ناهار متوسط را داشته باشد و افرادی که غذای سرد می خورند، می توانند وعده ای مشابه صبحانه را میل کنند و کسانی که به غذای گرم عادت دارند می توانند وعده ای مانند ناهار میل کنند و باید از مصرف غذاهای چرب و شور نظیر ته دیگ ، آش شور ، برنج چرب و ماکارونی در وعده سحری پرهیز کنند و از کاهو و گوجه فرنگی و سالاد در وعده سحری استفاده کنند تا در طول روز کمتر احساس تشنگی بکنند.

دکتر پاسدار افزود : 2 تا 3 تکه نان (ترجیحاً نان سبوس دار) به همراه پنیر و خرما و گردو ، یک وعده ی سبک و مناسب برای سحر است و مصرف حلیم و انواع آش ها به عنوان یک منبع غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات پیچیده با سرعت هضم کم برای وعده ی سحری مناسب می باشد.

 

۳۱ تیر ۱۳۹۲ ۰۹:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید