اخبار

فوائدی : موسسه مهرآیینان مهر بیش از 584 میلیون تومان برای درمان 246 کودک سرطانی هزینه کرده است

فوائدی : موسسه مهرآیینان مهر بیش از 584 میلیون تومان برای درمان  246 کودک سرطانی هزینه کرده است
موسسه مهرآیینان مهر ؛ شش سال حمایت موثر از کودکان سرطانی استان در گفتگو با خانم فریسا فوائدی

فوائدی : موسسه مهرآیینان مهر بیش از 584 میلیون تومان برای درمان  246 کودک سرطانی هزینه کرده است

خانم فوائدی : تاکنون 5 میلیارد و 841 میلیون ریال توسط موسسه مهرآیینان مهر برای 246 کودک مبتلا به سرطان هزینه شده است.

در یک ظهر گرم تابستانی به دفتر موسسه مهرآیینان مهر رفتیم تا دقایقی پای صحبت سرکار خانم فریسا فوائدی بنشینیم ، رییس هیات مدیره موسسه خیریه مهرآیینان مهر کرمانشاه ..بانوی خیری که با حمایت مالی و عاطفی از کودکان سرطانی نقش بسیار موثری در برداشتن رنج خانواده های کودکان سرطانی در غرب کشور داشته است... دقایقی پس از شروع صحبت جناب حاج محمد مدلل همسر ایشان و عضو هیات مدیره این موسسه هم به جمع ما پیوستند.... در میان گفتگو آنچه مشهود بود عزم جدی آنان و عشق مثال زدنی شان به کودکان سرطانی بود.... پرونده هایی را مقابل چشم ما گشودند و از شادی بهبود یافتن شان گفتند ، از خاطرات پر احساس شان گفتند و از رنج هایی که در این راه کشیده اند... و از آینده : آرمان راه اندازی مرکز پیوند مغز استخوان در کرمانشاه.

 حاصل گفتگوی یک ساعته ما را در زیر می خوانید.

خبرنگار " وب دا " *: باسلام و سپاس لطفا از هسته اولیه فکر تاسیس مهرآینان مهر برایمان بگویید؟

فوائدی : من عاشق بچه ها هستم و در آن سالها که شادابی و بازیگوشی دخترم مهرسا را در پنج سالگی می دیدم ، دوست داشتم بتوانم کاری بکنم که کودکانی هم که دچار مشکل و رنج بیماری هستند هم شاد و سلامت باشند.

همان وقت بود که با مشورت با آقای دکتر ایزدی که در آن زمان رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود و همینطور تعدادی از عزیزان مثل دکتر پاکزاد از ایده اولیه یعنی که در ذهنم بود یعنی ساخت بیمارستان منصرف شدم و تصمیم بر این شد تا موسسه ای برای کمک به کودکان سرطانی راه بیاندازیم. پس از دو سال پیگیری و سختی سرانجام در اردیبهشت سال 1386 بود که مجوز تاسیس را گرفتیم.

اعضای هیات موسس مهرآینان چه کسانی بودند؟

در ابتدا من و همسرم حاج محمد مدلل ، دکتر سالور ، حاج محسن کاشانی ، دکتر ایزدی ، دکتر پاکزاد ، دکتر محمدعلی احسانی و مادرم به عنوان موسس کار را شروع کردیم.

روند مراجعه بیماران به موسسه و تحت پوشش قرار گرفتن آنان چگونه است؟

معمولا بیماران به پزشک مراجعه می کنند و پس از معرفی آنان به آزمایشگاه و انجام پاتولوژی و قطعیت یافتن تشخیص ، به موسسه معرفی می شوند و پس از تشکیل پرونده و بررسی وضعیت مالی خانواده آنان که از نظر موسسه باید در سطح متوسط و یا پایین جامعه باشند ، تحت پوشش موسسه قرار می گیرند.

خدمات شما شامل چه نوع خدماتی است؟

بیمارانی که تحت پوشش ما قرار می گیرند کودکان تا 14 سال هستند که به یکی از انواع سرطانها مبتلا شده باشند.. ما فرانشیز کلیه خدمات پزشکی ، تشخیصی ، درمانی و دارویی را برای کودکان مبتلا به سرطان و اخیرا ویزیت پزشک را پرداخت می کنیم و با توجه به اینکه برخی خدمات مثل بستری در بیمارستان رایگان است می توان گفت تمامی خدمات برای کودکان سرطانی در استان کرمانشاه رایگان است.

فقط بیماران استان کرمانشاه ؟

نخیر ما از استان های غرب کشور هم بیمار داریم و برای آنان هم  هزینه این خدمات رایگان است.

فریسا فوائدی

غیر از درمان آیا نوع دیگری از خدمت حمایتی توسط موسسه ارائه می شود؟

بله ما روزانه بسته صبحانه شامل مواد مورد نیاز و مقوی همچون  انواع مغز ها را برای تمامی کودکان بخش صرف نظر از اینکه تحت پوشش موسسه باشند یا خیر ارسال می کنیم. و نیز بسته های غلات را هم به آنان می دهیم و البته سالیانه در پایان سال هدیه هایی شامل برنج ، روغن چای ، مرغ ، گوشت و آجیل و... را هم برای تمامی خانواده های تحت پوشش ارسال می کنیم. که البته هزینه این کمک ها  توسط خیرینی داده می شود که به یاری موسسه آمده اند.

علاوه بر این کمک ها می خواهم بپرسم هزینه خدمات شما از کجا تامین می شود؟

در ابتدا اعضای موسس و هیات مدیره پرداخت می کردند اما بعدا تعداد زیادی از مردم هم به کمک ما آمدند و با اعتمادی که به موسسه داشته و دارند کمک های خود را در این راه خیر قرار می دهند و الان حدود 1400 نفر در تهران و کرمانشاه عضو موسسه هستند .

آیا عضویت موسسه شرایطی دارد و کمک ها درچه حدی باید باشد ؟

نخیر هرکسی می تواند عضو باشد .. در صورت تمایل افراد می توانند با مراجعه به دفتر موسسه مهرآیینان مهر واقع در طبقه نهم ساختمان ارگ واحد ده فرم ثبت نام را پر کرده و به هر میزان که می خواهند ماهیانه و یا به هر صورت که تمایل دارند پرداخت نمایند ، حتی ماهیانه پنج هزار تومان ... اگر نخواهند مراجعه کنند می توانند با شماره های 7234636 و 7234939 تماس بگیرند . ما افراد را می فرستیم تافرم ها را تحویلشان دهند و ماهانه برای دریافت کمک به آنان مراجعه نمایند و یا به شماره حسابهای ما مبلغ مورد نظر را واریز نمایند. همچنین ما صندوقهایی را در برخی اماکن قرار داده ایم تا مردم به سادگی مبلغ مورد نظر خود را داخل صندوق ها بیاندازند و همینطور صندوق های کوچکی که افراد می توانند از ما تحویل گرفته و برای دریافت کمک مردمی در محل کار یا منزل شان نصب کنند .

سایر خدمات شما در زمینه تجهیزات و موارد اینچنینی چیست؟

به کمک یکی از اعضای محترم و رایزنی های لازم یک دستگاه فلوسایتومتری که ارزش آن در آن زمان حدود یک میلیارد دویست میلیون ریال بود و درحال حاضر حدود 5 میلیارد ریال می شود به بیمارستان دکتر کرمانشاهی اهدا کرده ایم و در زمینه آماده سازی و فضا سازی بخش ها با توجه به روحیات کودکان و تهیه مایحتاج از جمله یخچال و غیره هم فعالیت صورت گرفته است.

به طور میانگین ماهیانه موسسه چقدر هزینه برای کودکان پرداخت می کند؟

جدا از خدمات جانبی که گفته شد برای مسائل درمانی حدود 100 میلیون ریال ماهانه صرف می شود. در سیستمی هم که اخیرا فعال کرده ایم کودکان سرطانی با مراجعه به مطب جناب اقای دکتر اکرمی پور تحت نظارت خود ایشان ویزیت شده ، کارهای تشخیصی انجام گرفته و دارو تجویز و به طور مستقیم تحویل بیمار شده یا برای او مصرف می گردد.

در حال حاضر می توانم به شما بگویم مبلغ 3 میلیارد و 605 میلیون برای هزینه های درمان کودکان و در مجموع 5 میلیارد و 841 میلیون ریال توسط موسسه مهرآیینان مهر برای آنان هزینه شده است.

از بدو تاسیس تاکنون چند کودک سرطانی تحت پوشش مهر ایینان قرار گرفته اند ؟

تعداد  177 کودک تحت پوشش بوده اند که اکنون هم پس از بازیابی سلامت با موسسه در ارتباط هستند و ما کمک های سالیانه را برای آن خانواده ها هم می فرستیم. تعداد 69 نفر هم که تحت پوشش بوده اند متاسفانه فوت کرده اند. در مجموع ما به 246 کودک سرطانی در طول شش سال ارائه خدمت نموده ایم.

1

شما بر حسابها و کمک های مالی مردم چگونه نظارت می کنید؟

در این موسسه دفاتر حسابها گشوده و در دسترس همه اعضا هست و هرکس هر کمکی ولو اندک را به موسسه بنماید ثبت شده و تمام هزینه ها به طور دقیق پایش می شود.. حتی تک تک اعضا می توانند بیایند و این حساب ها را بررسی نمایند که  البته احساس می کنیم یک اعتماد عمومی نسبت به موسسه وجود دارد که از این بابت خداراشکر می کنیم.

انتظار شما از سیستم درمانی استان چیست ؟

ما خود را در کنار دانشگاه علوم پزشکی احساس می کینم و با توجه به نیاز جامعه بخشی از بار بیماران را از دوش انان و خانواده ها بر می داریم و از همکاری انان هم متشکریم اما واقعیت این است که ما به همدلی و همکاری بیشتر آنان نیازمندیم که سریعتر و بهتر بتوانیم در خدمت بیماران باشیم . همچنین از دانشگاه  انتظار داریم  که  نظارت بیشتری بر فعالیت های خیریه داشته باشد تا از همپوشانی و تداخل جلوگیری شود که این هم به نفع بیمار است و هم  به نفع سیستم بیمارستانی چون در حال حاضر بیماری های زیادی هستند که نیاز به کمک خیرین و این موسسه ها دارند.

و در پایان ؟

ما از همه اعضا ، پزشکان و کادر درمان و مسئولانی که مهرآیینان مهر را یاری کرده اند و می کنند متشکریم اما به طور ویژه از حضرت آیت اله علما برای همکاری و لطفی که به این موسسه دارند و موجب دلگرمی ما هستند متشکریم و همینطور از جناب آقای دکتر ایزدی که از ابتدا با ما بوده اند و البته جدا از همه همکاری هایشان تمامی خدمات آزمایشگاهی  بیماران را هم در آزمایشگاه شخصی خود به طور رایگان انجام می دهند.

*سیدعمار عزیزی- مهدی محمدی

۵ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۲:۰۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید