نوشیدنی های سنتی

ما ایرانیان به دلیل آن که مردمانی پایبند به سنت های دیرینه هستیم از زمان های قدیم عرقیاتی نظیر؛ بهارنارنج، بیدمشک، کاسنی و دیگر نوشیدنی های طبیعی و مفید را به دلیل خواص تغذیه ای و درمانی بی شمار، بسیار مورد استفاده قرار می داده ایم که هم اکنون نیز مصرف چنین عرقیاتی در بسیاری از شهرهای کشورمان  به صورت یک نوشیدنی سنتی مرسوم است.
    این عرقیات بسیار متنوع بوده، به گونه ای که در ایران بیش از ۴۰ نوع گیاه وجود دارد که عرق آنها گرفته شده و به صورت طبی مورد استفاده قرار می گیرد. از معمولی ترین خواص عرقیات می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی، ضد قارچی و ضد درد آنها اشاره کرد. از آنجا که عرقیات از هزاران ماده شیمیایی ترکیب شده اند به گفته قدما دارای خصلت گرمی یا سردی می باشند که اگر تعادلی میان سردی و گرمی آنها برقرار شود برای مصرف کننده عوارضی نخواهند داشت. این نوشیدنی ها به دلیل آن که طبیعی می باشند اگر به همراه هم مصرف شوند تداخلی باهم ایجاد نمی کنند. ولی برخی از آنها با داروهای شیمیایی تداخل اندکی نشان می دهند. این تصور که برخی اعتقاد دارند عرقیات دارای خاصیت لاغرکنندگی هستند تاکنون به اثبات نرسیده است، اما باید در نظر داشت که برخی از آنها با تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و یا سوخت و ساز بدن به طور غیرمستقیم و به طور اندک می توانند از بروز چاقی ممانعت کنند. عرقیات زمانی می توانند بیشترین اثر را داشته باشند که به طور کامل در آب پراکنده شده و یا به اصطلاح دوآتشه و استاندارد باشند. لذا، هر چقدر آب به کار رفته جهت تهیه آنها بیشتر باشد عرقیات طبیعتا اثرگذاری ضعیفی داشته که این خود نشان دهنده کیفیت پایین و تقلبی بودن آنهاست. در کل عرقیات نوع ضعیف شده اسانس ها بوده و همان خواص دارویی اسانس ها را دارند با این تفاوت که باید در حجم بیشتری مصرف شوند. اگر اسانس ها مانند عرقیات مصرف شوند می توانند در صورت استعمال موضعی ایجاد تاول کرده و در صورت خورده شدن مخاط دهان را از بین برده و زخم هایی را ایجاد کنند. زیاده روی در مصرف عرقیات نیز می تواند برای مصرف کننده عوارض جانبی به همراه داشته باشد، لذا در مورد میزان و نحوه مصرف عرقیات و اسانس ها از متخصصان این امر کمک بگیرید.
   
    شرایط خرید و نگهداری
   
    در هنگام خرید عرقیات به تاریخ مصرف و شماره بهداشت آنها توجه کنید. محصولی که استریل و بهداشتی نباشد قارچ و کپک در آن رشد کرده و موجب کدورت عرق و تجزیه مواد مفید آن می شود. بر این اساس، محصول خواص درمانی نداشته و حتی ممکن است منجر به بروز عوارض سوء در مصرف کننده شود. عرقیات را باید در ظروف شیشه ای و در یخچال نگهداری نمایید و از ورود هوا به داخل آنها خودداری کنید.
   
    توجه: فرزندان ما مصرف نوشیدنی های طبیعی و عرقیات سنتی را از ما می آموزند. بنابراین توصیه می شود خصوصا در فصول گرم سال که در آن تعریق زیاد و آب فراوانی از بدن دفع می شود از شربت ها یا نوشیدنی هایی که در آنها عرقیات گیاهی به کار رفته استفاده کنید تا بتوانیم همیشه بدنی سالم و به دور از هر گونه سموم و مواد زاید داشته باشیم.