اخبار

باید و نباید های میان وعده های غذایی دانش آموزان

از دیدگاه کارشناسان، تغذیه صحیح بخصوص برای دورانی که سنین مدرسه خوانده میشود و در ابتدای سنین رشد قرار داده شده آن چنان بااهمیت است که به هیچ وجه نباید از آن بی توجه گذشت و غافل ماند.
باید و نباید های میان وعده های غذایی دانش آموزان
کرمانشاه - از دیدگاه کارشناسان، تغذیه صحیح بخصوص برای دورانی که سنین مدرسه خوانده میشود و در ابتدای سنین رشد قرار داده شده آن چنان بااهمیت است که به هیچ وجه نباید از آن بی توجه گذشت و غافل ماند.
به گزارش خبرنگار ایرنا کارشناسان تغذیه براین اعتقادند که تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی دانش آموزان علاوه بر این که سلامت جسم آن ها را تامین می کند به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس درس بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد.
این انرژی هم از طریق صبحانه که مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که برای زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شوند، بایستی تامین گردد.
کارشناسان تغذیه می گویند مصرف خوراکی هایی مثل پفک، چیپس، انواع شکلات، پاستیل و ... که امروزه در مدارس بسیار معمول است نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رسانند بلکه حاوی رنگ ها، اسانس ها و چربی های مضر نیز هستند و با ایجاد سیری کاذب، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند و باید بدانها با توجه بیشتری نگریسته شود.
نسترن زارعی کارشناس مسوول بهداشت آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضرورت استفاده از میان وعده های غذایی در مدارس برای دانش آموزان بر یادگیری و ادامه روند کارآیی دانش آموزان در مدارس اظهار داشت: کودکان در سنین مدارس به پروتیین و کالری برای رشد و فعالیت های مغزی در حد قابل ملاحظه ای نیاز دارند بنابراین بایستی با تغذیه صحیح و توجه به در اختیار گذاشتن میان وعده های غذایی سالم به دانش آموزان این نیاز ها بدرستی تامین شود.
وی با بیان اینکه مواد خوراکی سالم و مجاز ضمن آن که کالری مورد نیاز دانش آموزان را تامین می کند با استانداردهای تعریف شده، تهیه و عرضه می شود و دانش آموز را با کمبود انرژی و کالری مورد نیاز مواجه نمی سازد.
زارعی افزود: مواد خوراکی ناسالم در دسته موادی قرار می گیرند که دارای حداقل شرایط بهداشتی باشند و یا اینکه فاقد شرایط بهداشتی سالم باشند و در تهیه آن از مواد افزودنی استفاده شده باشد.
کارشناس مسوول بهداشت آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به ارائه بخشنامه پایگاه تغذیه سالم که سال گذشته وزارت بهداشت و آموزش و پرورش آن را در دستور کار مدارس قرار دادند ابراز داشت: در این دستورالعمل آمده بود که تهیه و عرضه موادی چون چیپس ، آبنبات، پفک و موادی غیرمجاز در سطح مدارس درست نیست و با هر مدیری که موارد تخلفی داشته باشد برخورد قانونی خواهد شد بنابر این از مدارس خواسته شده که نسبت به این مهم توجه و دقت عمل کافی را داشته باشند.
زارعی با توصیه به اولیای مدارس برای رعایت این موارد تصریح کرد: بوفه های مدارس از تهیه و عرضه انواع پفک، لواشک، ساندویچ سوسیس و کالباس و بقیه خوراکی های غیر مجاز خوددداری کنند و موادی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند که از نظر بهداشتی علاوه بر این که از مجوز استاندارد برخوردار است، از شرایط تهیه ، نگهداری و عرضه سالم و بهداشتی توسط افرادی که آن را عرضه می کنند نیز برخوردار باشد.
وی بیان داشت: شیر، دوغ، آبمیوه های طبیعی به اضافه کیک و کلوچه های سالمی که مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند از موادی هستند که اولیای مدارس در بوفه ها می توانند عرضه کنند.
زارعی با تاکید بر نقش والدین در تامین سلامت و نیاز میان وعده های غذایی دانش اموزان تصریح کرد: برای اینکه والدین در این زمینه نقش خود را ایفا کنند بهتر این است که بر موضوع میان وعده های مصرفی توسط دانش آموز نظارت کرده و در تهیه میان وعده های غذایی دانش آموزان، قبل از راهی شدن آن ها به مدرسه تمام تلاش خود را بکار گیرند.
وی گفت: میان وعده هایی که توصیه می کنیم که والدین برای دانش آموزان تهیه کنند می تواند شامل انواع خشکبار مثل کشمش، گردو ، بادام و پسته به همراه خرما که سرشار از انرژی هستند، باشد و یا اینکه از ساندویچ های خانگی مانند نان و پنیر و گردو ، نان و کاهو ،عسل و موادی از این قبیل باشد.
567
۲۳ مهر ۱۳۸۸ ۰۸:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید