اخبار

ایرنا بررسی می کند : جایگاه مامایی در ایران کجاست ؟

رعایت نکردن سیستم ارجاع به ماماها ، حمایت نکردن بیمه ها از کار مامایی و جذب نشدن دانشجویان دانش آموخته در بازار کار و از دست دادن امید به آینده مهمترین مشکلاتی است که حیطه کاری مامایی را در کشور به مخاطره می اندازد.
 
جایگاه مامایی در ایران کجاست ؟
کرمانشاه - رعایت نکردن سیستم ارجاع به ماماها ، حمایت نکردن بیمه ها از کار مامایی و جذب نشدن دانشجویان دانش آموخته در بازار کار و از دست دادن امید به آینده مهمترین مشکلاتی است که حیطه کاری مامایی را در کشور به مخاطره می اندازد.
به گزارش خبرنگار ایرنا طبق مطالعات انجام شده، شغل مامایی در ایران با وجود قدمتی حدود 80 ساله اما تجربه ای به اندازه عمر بشر دارد، حرفه ای که فعالیتهایش تا حدود زیادی نادیده گرفته شده، حرفه ای که فقط یک حرفه نیست بلکه تضمین سلامت است، سلامت مادر، نوزاد، خانواده و جامعه.
کارشناسان طبق بررسی هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اندکه امروزه با توجه به مقوله حائز اهمیت سلامت زنان و خانواده، وظیفه ماماها بعنوان حامیان سلامت مادران نمود بیشتری پیدا کرده، زیرا ماماها می توانند با آموزشهایی که فرا گرفته اند به همراهی مادران باردار از دوران قبل، حین و بعد از بارداری پرداخته و نقش موثری در سلامت مادر و کودک داشته باشند ولی با وجود مسوولیت خطیر ماماها در سلامت مادران، متاسفانه نقش ماماها همچنان کمرنگ دیده می شود که اثرات مخربی را بر کارکرد آنها دارد و امکان اینکه در سلامت مادران خللی وارد شود هم وجود دارد.
کارشناسان مامایی بر این اعتقادند که با وجود جذب و پذیرش دانشجویان مامایی در دانشگاه های علوم پزشکی، دانشجویان رغبت و انگیزه چندانی برای درس خواندن ندارند زیرا بررسی وضعیت بازار کار رشته مامایی و عدم جذب فارغ التحصیلان این رشته خود باعث می شود که انگیزه تلاش برای ادامه تحصیل و ارتقای سطح علمی و عملی را از دست بدهند.
بهجت افکاری عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز تاسف از اینکه توجهی به نقش مامایی در ایران نمی شود،عدم شناخت صحیح کاربردهای این حرفه از سوی مردم و پایین بودن تعرفه مامایی را از مشکلات بسیار مهم این رشته ارزیابی کرد
وی گفت: آموزش در جهت آشنایی مردم نسبت به وظایف ماماها به خوبی صورت نمی گیرد و همین امر باعث شده ماماها با کمبود مراجعین مواجه شوند.
افکاری اظهار داشت: نبود شناخت صحیح نسبت به حرفه مامایی، باعث شده با وجود پایین بودن تعرفه های مامایی مردم برای کارهای کوچک دوران بارداری از جمله انجام آزمایش بارداری و یا سونوگرافی که در حیطه وظایف ماما مقرر شده ساعتها در مطب های متخصص زنان و زایمان وقت و هزینه تلف کنند.
وی تاکید کرد: این در حالیست که اگر این حرفه بدرستی شناخته و جایگاه آن در سطح جامعه مشخص می شد زنان باردار و حتی غیربادار در سنین مختلف، مشاوره های مامایی خود را در مطب های مامایی با صرف وقت و هزینه کمتری براحتی انجام می دادند.
یک کارشناس ارشد مامایی دیگر نیز معتقد است: بی تعهدی سازمانهای بیمه گر و نداشتن قرارداد با ماماها معضلی مهمی است که باعث شده دست ماماها برای ارایه مطلوب و کامل خدماتشان بسته بماند.
فرنگیس کورکوهی عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم مطب های مامایی با وجود وسعت کار این قشر از رونق چندانی برخوردار نیستند، نداشتن قرارداد سازمانهای بیمه گر با ماماها را معضلی دانشت که باعث شده زنان و مادران باردار به جای مراجعه و دریافت خدمات از طرف ماماها به سوی مطب های متخصصین زنان و زایمان کشیده شوند.
کورکوهی معتقد است: کاهش مراجعین به مطب های مامایی و روانه شدن آنها به سوی مطب های متخصصین، باعث شده متخصصین مجبور شوند در مدت کوتاهی تعداد زیادی از مراجعین را ویزیت کرده و نتوانند آموزشهایی که یک زن قبل، حین و پس از بارداری نیاز دارد را به آنها بدهند و در نهایت ممکن است مشکلاتی برای مادران باردار پیش بیاید.
وی با تاکید بر اینکه آموزش به مادران باردار به وقت و دقت زیادی نیاز دارد، ماماها را بهترین گزینه برای ارائه این آموزش ها دانست و گفت: ماماها به دقت و در مراحل مختلف 9 ماه حاملگی می توانند قدم به قدم با مادر باردار همراه باشند، وضعیت جنین و مادر را بررسی کرده و در صورت نیاز وی را برای حل مشکلاتش به متخصصین ارجاع دهند.
مستانه کامروامنش کارشناس مامایی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: حیطه کار ماماها در سطح مشاوره و مراقبتهای دوران بلوغ، بارداری و یائسگی، بیماریابی و غربالگری بسیار وسیع بوده و می طلبد که ماما به وضعیت سلامت زنان به طور خاص رسیدگی کرده و گام به گام در سلامت آنها نقش داشته باشد، با این وجود نه تنها ماماهای شاغل به درستی به کار گرفته نمی شوند، بلکه در جذب ماماهای فارغ التحصیل مشکل وجود دارد و عملا فرصت کاری از آنها گرفته شده است.
کامروامنش با بیان اینکه ماماها حتی در شرایط بسیار اورژانسی نیز می توانند به عنوان بازوان قدرتمند متخصصین درکنار آنها ایفای نقش کنند، نبود سیستم ارجاع در ایران را از مشکلات بسیار مهم رشته مامایی ذکر کرد و گفت: متاسفانه در ایران سیستم ارجاع با قوت کار نمی کند و می توان گفت با وجود قانون تعریف شده سیستم ارجاع در راستای حیطه وظایف ماماها، هنوز این قانون به درستی به اجرا در نیامده است.
این کارشناس مامایی اظهارداشت: در روند سلامت زنان چانچه به قانون سیستم ارجاع اهمیت داده شود و اجرایی شود، اولین فردیکه یک زن را ویزیت می کند باید ماما باشد، زیرا طبق شرح وظایف ماماها بررسی وضعیت اولیه سلامت دختران و مادران بایستی در اختیار ماماها باشد و در صورت لزوم و برای حل مشکلات و بیماری های آنها، ماما موظف است از طریق سیستم ارجاع بیمار را به متخصصین زنان و زایمان ارجاع دهند و از بار کاری متخصصین بکاهند.
۲۶ مهر ۱۳۸۸ ۰۹:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید