اخبار

گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بلندترین قله کبیرکوه (کان صیفی)را فتح نمودند.

گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بلندترین قله کبیرکوه (کان صیفی)را فتح نمودند.
برنامه بعدی صعود کوه تفتان استان سیستان وبلوچستان تصویب شده است. زمان حرکت ساعت 00/21روز سه شنبه تاریخ 21/08/1392 از ساختمان شماره یک دانشگاه می باشد.

در برنامه صعود کبیرکوه  12 نفر از گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به اسامی پُردلی، منتظریانی، داهیم، بهرامیان ، خزایی ، عبدی، کلانتری، نوذرمحمدی،رستم آبادی،کهریزی ،محمدعلی محمدی وهمتی شرکت نمودند طبق برنامه ساعت 00/01 روز جمعه تاریخ 03/08/1392  بوسیله مینی بوس به رانندگی آقای خلیل منصوری از ساختمان شماره یک دانشگاه به سمت ایلام حرکت نمودند.ار آنجایی که گروه مذکور در اواخر آبان ماه سال گذشته به همراه گروه کوهنوردی جمشید عازم منطقه ملکشاهی ایلام شدند  ولی نتوانستند غارآقا میر و بلندترین قله کبیرکوه را در وضعیت جوی مه آلود توأم با بارش باران پیدا نمایند  به همین جهت آقای منتظریانی هماهنگی لازم را  با آقای باقر رحمانی (رئیس انجمن کوهنوردان استان ایلام)  بعمل آورد وآقای رحمانی به اتفاق تعدادی ازگروه خود سنگ تمام گذاشتند و کار نیمه تمام را به پایان رساندند.  جا دارد  بدینوسیله از انجمن کوهنوردی فوق قدردانی گردد.

گروه کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پس از اقامه نماز اول وقت صبح روز یادشده در مسجد میدان قرآن استان ایلام، به اتفاق انجمن کوهنوردان استان ایلام که تعدادآنها بالغ بر بیست نفر بود به سمت منطقه ملکشاهی عبور کردند پس ازطی مسیر از شهرکهای دلگشا و ارکوازی در حواشی پل زیر جاده مربوط به عبور رودخانه فصلی (نرسیده به روستای چشمه پهن )توقف نمودند.

2

3

16

4

5

6

شروع صعود: درساعت 00/7 از راه پایکوب حرکت نمودند وجهت حرکت به سمت  شمال متمایل شرق ( سمت بلندترین قله کبیر کوه کان صیفی) تعیین گردید. 

 

14

در این صعود آقایان لطیف پیروزه وهادی محمود بیگی دو نفر از اهالی روستای باولک ملکشاهی عضو انجمن مذکور بعنوان راهنما تعیین شدند گروه مذکور پس از 135 دقیقه به غار آقا میر  رسیدند.

17

7

تهیه عکس در جلو کانال غار آقا میر

8

9

10

 پس ازاستراحت و بازدید یکساعته از غار که مسافت پیمایش داخلی آن 250متر می باشد  به سمت قله حرکت نمودند و بعد از 75 دقیقه در ساعت 30/11قله کان صیفی به ارتفاع 2796متررا فتح نمودند این قله گمنام و قدر می باشد.

11

12

 

گروه کوهنوردی دانشگاه بدنبال هماهنگی که با آقای رحمانی بعمل آورده بود  روی قله ، راه بازگشت را از روی یال به سمت مینی بوس دنبال نمود .

1

و از آنجا به طرف کرمانشاه حرکت نمودند در نهایت بدون مشکل در ساعت 30/19 به ساختمان ستاد دانشگاه رسیدند.

برنامه بعدی صعود کوه تفتان استان سیستان وبلوچستان تصویب شده است. زمان حرکت ساعت 00/21روز سه شنبه تاریخ 21/08/1392 از ساختمان شماره یک دانشگاه می باشد.متقاضیان جهت ثبت نام وکسب اطلاع بیشتر می توانند حداکثر تا تاریخ 09/08/1392با آقای بابک بهرامیان کارشناس حقوقی شاغل در ساختمان ستاد دانشگاه به شماره تماس8358423و 09183351263 هماهنگی نمایند.

 

 دربرنامه فوق احراز شرایط ذیل الزامی است:

 

 1-داشتن کارت معتبر بیمه کوهنوردی 

2-تحویل مبلغ دویست هزار تومان

 - بانک صادرات 6713  3143  6917  6037)

 

 

 

 

 

 

3-قبولی از تست کوهنوردی که زمان آن پس از ثبت نام اعلام می گردد.

 

کوه تَفتان

. این کوه  با مختصات۲۸°۳۶′ شمالی ۶۱°۸′ شرقی / ۲۸.۶۰۰° شمالی ۶۱.۱۳۳° شرقی / 28.600; 61.133 در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است . تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است.

15

 

این قله ۳۹۴۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش است.

 نام کوه تفتان در زبان پارسیاز واژه ی تفت به معنی گرم وسوزان آمده است . واین تسمیه به علت خروج آتشفشانی مرکب از بخار آب وگاز گوگرد از دهانه آن است . کوه تفتان در اصطلاح محلی به چهل تن معروف است . به طوری که شایع است چهل تن از راشدین مذهبی در این کوه ناپد ید شده اند از این روکوه چهل تن نامیده می شود وشاخک شمال آن نیز به همین سبب به اسم کوه زیارت معروف شده است ودرگذشته محل زیارت اهالی این نواحی بوده است.
کوه تفتان دارای 4قله بانام ها ی به شرح زیر است :
-
قله ی شما لی که مرتع تر می باشد وبه نام"کوه زیارت" معروف است .
-
قله ی جنوبی که کوتاه تروآتشفشانی است " مادرکوه" نامیده می شود .
-
قله ی شمالی شرقی که" صبح کوه" نام دارد .
-
قله ای که در مغرب مادرکوه قرار گرفته نرکوه نامیده می شود.
کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که در آن پناهگاه مجهزی ساخته شده‌است.

مسیر دسترسی به قله تفتان

زاهدان رو به سمت خاش ترک می کنیم. فاصله زاهدان تا خاش 170 کیلومتر هست که در کیلومتر 145 تابلویی قهوه ای رنگ با نوشته "کوه تفتان" ما رو به سمت قله تفتان و روستای تمندان که مبدأ صعود قله از این جبهه هست راهنمایی می کند.از ابتدای فرعی تا روستای تمندان 15 کیلومتر راه فرعی آسفالته هست که پس از طی تقریبا نیمی از آن راه به یک دوراهی می رسیم، که با تابلوی سردریا و 50 متر جلوتر با تابلوی شرکت تعاونی مرزنشینان مشخص شده است.(مسیر سمت راست). بعد مسیر را ادامه می دهیم تا به یک سه راهی می رسیم که با تابلوهایی (از جمله تابلوی دهیاری تمندان) مشخص هست.از آنجا مسیر سمت راست حدود 4 کیلومتر دیگر ادامه میدهیم تا به انتهای جاده وساختمان اردوگاه دره گل که متعلق به آموزش و پرورش شهر خاش می رسیم .و ارتفاع این اردوگاه از سطح دریا ۲۴۹۳مترمی باشد.مسیر صعود به قله از طریق تنگ گلو می باشد ، ارتفاع پناهگاه صبح ۳۲۲۸ متر و ارتفاع قله تفتان ۳۹۰۵ متر می‌باشد. از اردوگاه آموزش و پرورش دره گل تا پناهگاه صبح (Sobah) از مسیر تنگه گلو نیاز به سه ساعت کوهپیمایی است. از پناهگاه صبح تا قله تفتان حدود ۳تا ۴ ساعت زمان لازم برای صعود است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴ آبان ۱۳۹۲ ۱۵:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید