اخبار

خانواده ها لطفا رضایت دهید ! عوارض گرفتن آب نخاع کودکان بسیار ناچیز است

خانواده ها لطفا رضایت دهید !  عوارض گرفتن آب نخاع کودکان بسیار ناچیز است
شایعاتی رواج پیدا کرده است که کشیدن آب نخاع باعث کوتاهی قد کودک شده یا بر روی باروری او تاثیر می گذارد ، در حالیکه این اقدام فقط ممکن است عوارضی در حد یک رگ گیری ساده داشته باشد .

شایعات غیرواقعی در مورد  عوارض گرفتن آب نخاع در کودکان باعث شده است تا تعدادی از خانواده ها به انجام این کار تشخیصی موثر رضایت ندهند و این امر روند تشخیص بیماری مننژیت را با اختلال جدی مواجه می کند.

دکتر سیدابوالحسن سیدزاده فوق تخصص کلیه کودکان با اعلام این مطلب گفت : تشخیص بیماری مننژیت در کودکان همچون بزرگسالان نیست بلکه دشوارتر بوده و گرفتن آب نخاع یا LP یک اقدام تشخیصی لازم به منظور تشخیص این بیماری خطرناک در آنان است .

دانشیار عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که با خبرگزاری ( وب دا ) کرمانشاه گفتگو می کرد ، افزود : اخیرا شایعاتی در میان خانواده ها رواج پیدا کرده است که کشیدن آب نخاع باعث کوتاهی قد کودک شده یا بر روی باروری او تاثیر می گذارد ، در حالیکه این مسئله کاملا اشتباه است و این اقدام فقط ممکن است عوارضی در حد یک رگ گیری ساده داشته باشد و یا با یک سردرد مختصر همراه شود.

دکتر سیدزاده تاکید کرد : در صورت امتناع خانواده ها از انجام این آزمایش کم عارضه و لازم  ، ممکن است بیماری مننژیت در کودکان تشخیص داده نشود و این بیماری باعث نابینایی ، ناشنوایی ، فلج ، عقب ماندگی ذهنی ، جمع شدن آب در مغز و نهایتا مرگ کودک شود.

این پزشک کرمانشاهی از خانواده ها خواست با توجه به عوارض خطرناک بیماری مننژیت با انجام عمل گرفتن آب نخاع که دارای عوارض بسیار کم و ناچیزی است مخالفت نکنند تا زندگی و آینده فرزند دلبند خود را به مخاطره نیاندازند.

وی گفت : مننژیت عفونت چرکی پرده های مغز ​است و در کودکان به صورت تب ، استفراغ و سردرد بروز می کند و ممکن است از یک سرماخوردگی ساده شروع شده و یا به علت ورود میکروب به پرده های مغز ایجاد شود.

۲۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید