اخبار

خوردن صبحانه در کنترل استرس دانش آموزان و دانشجویان در روزهای امتحان نقشی اساسی دارد،

خوردن  صبحانه در کنترل استرس دانش آموزان و دانشجویان در روزهای امتحان نقشی اساسی دارد،
برای این وعده غذایی استفاده از یک لیوان شیر، یک یا دو عدد خرما، و همین طور نان و کره و عسل ویا نان وکره و مربا ویا نان و پنیر و خیار ، نان وپنیر وگوجه فرنگی به همراه 2 عدد مغز گردو (درصورت امکان )وچای توصیه می شود.

نحوه تغذیه در زمان امتحان  می تواند  در موفقیت دانش آموزان موثر باشد

کارشناس مسئول واحد سلامت مدارس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اعلام این مطلب گفت : در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد، به خصوص صبحانه که در کنترل استرس ،نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود .

جهاندیده گفت : برای این وعده غذایی استفاده از یک لیوان شیر، یک یا دو عدد خرما، و همین طور  نان و کره و عسل ویا  نان وکره و مربا  ویا  نان و پنیر و  خیار ، نان وپنیر وگوجه فرنگی به همراه  2 عدد مغز گردو  (درصورت امکان )وچای توصیه می شود.

وی تاکید کرد : مصرف منابع غذایی  پروتئین دروعده  صبحانه قبل از امتحان موجب افزایش هوشیاری و تمرکز بهترمی شود، بنابراین مصرف تخم مرغ، پنیر و شیر به توان مغز کمک می کند و مصرف آنها در صبح روز امتحان به  همراه نان مفید می باشد.
جهاندیده در ادامه افزود : مصرف نکردن آب ومایعات منجر به کم آبی بدن می شود که اولین علامت آن احساس خستگی وضعف است   . 
وی با ذکر این نکته که در دوران امتحانات مصرف وعده های غذایی و میان وعده های کم حجم وکم چرب به منظور بهبود فکر و حفظ کارایی مغزی اهمیت زیادی دارد افزود : درایام امتحانات از خوردن  غذاهای چرب  وشور بخصوص فست فودها  خودداری کنید، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه  گوارش ازجمله سوءهاضمه ، تهوع و... اختلال ایجاد می کنند ، در عوض مصرف انواع مغزها ) بادام ، گردو ، فندق و..) بدلیل اینکه حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 و بسیاری از املاح معدنی مثل آهن  وروی هستند به یاد گیری  وتمرکز حواس کمک می کنند .
نامبرده تاکید کرد : مواد کافئین دار مانند  چای وقهوه و حتی برخی شکلات ها  که دارای کافئین هستند  اگر چه در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می‌شوند، اما خواص آن در مدت چند دقیقه برعکس شده و باعث برهم خوردن تمرکز و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب در فرد می‌شود.

وی گفت: آب‌میوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های شیرین به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند، استرس زا  هستند اما مصرف آب میوه خانگی  مناسب است.

جهاندیده با برشمردن این نکته که مصرف  سبزی  ، سالاد و ماست کم چرب را دروعده غذایی نباید فراموش شود خطاب به دانشجویان و دانش آموزان گفت : غذاهای حاوی نشاسته مثل برنج، سیب زمینی ، ماکارونی و نان برای شب قبل از امتحان مناسب است چون باعث می شود بهتر بخوابید ونیز دروعده غذایی ناهار وشام سعی کنید از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید .

۲۵ دی ۱۳۹۲ ۱۲:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید