اخبار

" جذام " قابل درمان است

" جذام " قابل درمان است
تلاش کنیم تا عزیزانی که آثار بیماری را پس از بهبودی با خود به همراه دارند در کمال آرامش در میان خانواده های خود به زندگی ادامه دهند

بیماری جذام از زمانهای بسیار قدیم انسان را رنج داده است . زمانی تمام قاره ها را درگیر کرده بود و تصویر دردناکی از نقص عضو و طرد شدن از اجتماع را در ذهن بشر و تاریخ به جا گذاشته است. هنوز هم با گذشت دهها سال صدای ناله و استغاثه میلیونها انسان مجذوم از پای اهرام مصر تا قبور افسانه ای هندوستان، از دشتهای پهناور چین تا جزایر ژاپن، از کرانه رودخانه آمازون در قلب جنگلهای آمریکا تا شهرها و دهکده های اروپا شنیده می شود. نژادهای سپید، زرد و سیاه و زن و مرد، صغیر و کبیر در راه ریشه کنی عامل بیماری جذام در تلاشند. جذام به دلیل معلولیتهای دائمی و تلفات اجتماعی نظیر تبعیض و داغ ناشی از بیماری یک مشکل خاص بهداشت همگانی محسوب می گردد.

دکتر طاهره دارابی  پزشک هماهنگ کننده سل و جذام استان در خصوص این بیماری گفت : جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط باسیل مایکو باکتریوم لپرا ( باسیل هانسن ) ایجاد می شود باسیل هانسن پس از ورود به بدن مدتی مخفی مانده و پس از طی دوره کمون طولانی علائم بیماری ظاهر می شود. این بیماری ازطریق انسان به انسان ( دستگاه تنفسی یا پوست ) سرایت می کند ولی نیاز به تماس طولانی دارد و فقط نسبت کمی از مردم ( 5 % ) به آن مبتلا می شوند .

وی افزود: شکایات بیمار می تواند زود رس و یا دیررس باشد ، شکایات بیمار شامل شکایات زود رس لکه کوچک قرمز رنگ یا رنگ پریده پوستی ، بیحسی و کرختی دست و پا ، احساس گرمی و سوزش پوست ، ضعف خفیف عضلات صورت و اندام ها ست. شکایات دیررس شامل: لکه های متعدد و بزرگ ، زخمهای بدون درد در اندامها ، گره های پوستی مشخص یا کلفت شدن پوست، ضعف خفیف عضلات صورت و اندامها می باشد. برخی علائم جذام از قبیل ریزش موهای ابروها و مژه ، لاگوفتالمی (بازماندن چشم در خواب ) ، دفورمیتی ها و تغییر شکل اندامها ، لکه های کم رنگ و پررنگ بی حس ، دانه ها یا نودولهای صورت و نواحی مختلف بدن آنچنان مشخص و بارز هستند که در تشخیص و تشخیص افتراقی بیماریها ، بیماری جذام در ذهن خطور می نماید.

دکتر حسین بیگلری کارشناس مسئول بیماریهای واگیر استان نیز عنوان داشت این بیماری کاملا قابل درمان بوده ، درمان قطعی آن با مصرف داروهای چند داروئی( MDT ) امکان پذیر می باشد که در کشور ما  بصورت رایگان در اختیار بیماران مجذوم قرار می گیرد و نیز با تشخیص به موقع و زود هنگام آن می توان از ایجاد معلولیتهای دائم در بیماران جلوگیری نمود .

 اکنون شیوع جذام بسیار کاهش یافته است و در سال 1371  کشور جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله حذف ( شیوع کمتر از یک مورد به ازای هر ده هزار نفر جمعیت ) گردیده است و نیز  در سال 1375وارد مرحله حذف در سطح استانی شده ایم . اکنون که درمان MDT را در اختیار داریم بایستی اذهان عامه مردم را در مورد جذام روشن نموده و در هر فرصتی دانش و بینش هموطنان ارجمند را در مورد ماهیت بیماری بالا برده ، ترس و وحشتی را که طی اعصار و قرون متمادی در اذهان مردم ریشه دوانیده است ، ریشه کن سازیم . هشت بهمن ( روز جهانی حمایت از جذامیان ) فرصت مناسبی است تا با یادآوری، همیاری و کمک برای زدودن افکار منفی و خرافی اذهان عموم تلاش کنیم تا عزیزانی که آثار بیماری را پس از بهبودی با خود به همراه دارند در کمال آرامش در میان خانواده های خود به زندگی ادامه دهند.

 

۶ بهمن ۱۳۹۲ ۱۳:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید