اخبار

دکتر نیکبخت : خانواده ها مواظب خطر ایدز باشند

دکتر نیکبخت : خانواده ها مواظب خطر ایدز باشند
دکتر نیکبخت با تاکید بر لزوم آموزش جوانان در مراکزی از جمله دانشگاه ها، مدارس و ... جهت پیشگیری از این بیماری، تصریح کرد: امروز ایدز به چالشی جدی تبدیل شده که خانواده های ما را تهدید می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: اگر ما مسئولان حقوق بگیریم و به معضلات جامعه از جمله ایدز فکر نکنیم خطاست.

 دکتر محمدرضا نیکبخت در کارگاه آموزشی پیشگیری از HIV - AIDSکه روز دوشنبه(14 بهمن) در مرکز بهداشت استان برگزار شد، بیماری ایدز را از مهمترین دغدغه های سلامتی مردم دانست که در کنار بیماری های قلبی و سوانح رانندگی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه معتقد است بخش زیادی از این بیماری خانمان سوز به خانواده ها و شیوه تربیتی آنها برای فرزندانشان بستگی دارد، زیرا بیماری ایدز ریشه در اعتیاد، بی بند و باری، بی اخلاقی های جنسی، مسائل اجتماعی و درگیری های خانوادگی که منجر به طلاق می شود دارد.
دکتر نیکبخت با تاکید بر لزوم آموزش جوانان در مراکزی از جمله دانشگاه ها، مدارس ، پایگاه های مقاومت بسیج و مساجد جهت پیشگیری از این بیماری، تصریح کرد: امروز ایدز به چالشی جدی تبدیل شده که خانواده های ما را تهدید می کند.
وی اعتیاد را از مهمترین زمینه های ابتلا به ایدز دانست و خاطرنشان کرد: سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین، خون و فرآورده های خونی آلوده و تماس جنسی غیر ایمن مهمترین شیوه های انتقال بیماری ایدز هستند که تماس جنسی و سرنگ مشترک سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به تاریخچه بیماری ایدز و آمار مبتلایان آن در جهان داشت و اضافه کرد: در حال حاضر 34 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ایدز هستند که 30 میلیون نفر آنها را افراد بالغ تشکیل می دهند.
وی تعداد زنان مبتلا به ایدز در جهان را نیز 16 میلیون نفر و تعداد کودکان زیر 15 سال را چهار میلیون نفر عنوان کرد.
به گفته این مسئول تنها در سال 2012  دو میلیون و 300 هزار نفر در دنیا به ایدز مبتلا شده اند.
نیکبخت تصریح کرد: در هر ساعت 50 زن در دنیا به HIV-AIDS آلوده می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه اولین مورد ایدز در ایران در سال 1365 شناسایی شد، گفت: هم اکنون 27 هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد.
نیکبخت بااشاره به اینکه استان کرمانشاه نیز درگیر این معضل است ، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته اعتیاد و تزریق با سرنگ مشترک از مهمترین راه های ابتلا به ایدز بوده، اما امروز تماس جنسی بیشترین میزان را به خود اختصاص می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعتیاد و مصرف مواد روان گردان خصوصا شیشه را که متاسفانه افزایش یافته را نیز از مهمترین راه های ابتلا به ایدز دانست که با توهمی که ایجاد می کند، بروز رفتارهای پرخطر را در افراد بالا می برد.

۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ۱۴:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید