اخبار

رژیم غذایی DASH : مناسب پیشگیری ، کنترل و کاهش فشار خون

رژیم غذایی DASH : مناسب پیشگیری ، کنترل و  کاهش فشار خون
فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری­های قلبی-عروقی است و بیش از نیمی از سکته­های مغزی و بیماریهای قلبی بدلیل فشارخون بالا رخ می دهد

فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری­های قلبی-عروقی است و بیش از نیمی از سکته­های مغزی و بیماریهای قلبی بدلیل فشارخون بالا رخ می دهد.فشارخون بالا در صورتی‌که کنترل نشود، به رگ­های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می­رساند و پیامدهای بسیار زیادی را برای فرد و جامعه به دنبال دارد.

کارشناس ارشد علوم تغذیه با اعلام این مطلب گفت : باتوجه  به پیامدهای فشارخون بالا سازمان جهانی بهداشت ، شعار  روز جهانی بهداشت را " فشار خون را جدی بگیرید " اعلام کرده است تا تمام گروههای جمعیتی را در سراسر دنیا به این مشکل بهداشتی حساس نماید.

بدری سحرگاهی که با خبرنگار " وب دا " کرمانشاه سخن می گفت افزود :تغذیه و رژیم غذایی صحیح در پیشگیری ، کنترل و  کاهش فشار خون نقش بسیار  چشمگیری دارد که محققین انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا، بر مبنای دو مطالعه اساسی و کلیدی بسیار مهم با حجم جمعیت زیاد به نکاتی مهم پی برده اند. یافته های آنان نشان داده که فشار خون با اجرای یک رژیم غذایی خاص  (DASHDIET)که چربی اشباع شده، کلسترول، و چربی کامل در آن به حداقل رسیده باشد، کاهش خواهد یافت.

سحرگاهی در مورد کلمه DASH که مخفف عبارت (Dietary Approaches to Stop Hypertension) است توضیح داد که به معنی " رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از فشار خون بالا " می باشد. حتی اگر فشار خون بالا نداشته باشید،

وی گفت : این رژیم غذایی باید غنی از میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم نمک باشدهمچنین پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، پروتئین و فیبرهای غیرقابل جذب آن نیز افزوده شده است. اهداف تغذیه ای این رژیم غذایی به گونه ای طراحی شده است که شما با رعایت آن، مقدار مناسبی از هر ماده غذایی را در روز دریافت کنید.

کارشناس ارشد تغذیه در مورد این مقادیر گفت : ما باید نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنیم . مصرف بیش از حد نمک باعث می شود که مایعات در بدن تجمع کرده و در واقع نفخ کنیم که این امرباعث می شود که به قلب فشار اضافه وارد شود.

وی تاکید کرد : در رژیم غذایی DASH شما باتوجه به سلامت جسم، سن ، نژاد و شرایط پزشکی خود، میزان نمک یا سدیم بدن را به 2300 تا 1500 میلی گرم، در روز کاهش می دهید. برخی روشهای کم کردن نمک از غذا عبارتند از از اینکه غذاها و یا خوراکی هایی کم نمک یا بدون نمک انتخاب کنید.مراقب غذاهای شور و یا دودی و یا بو داده باشید وغذاهای فرآوری شده اغلب حاوی نمک بالایی هستند.

وی دومین مساله را استفاده از غلات سبوس دار دانست و گفت :مصرف غلات کامل مثل نان گندم با آرد سبوس دار ، برنج قهوه ای ، غلات سبوس دار، جو دوسر، ماکارونی سبوس دار و ذرت بو داده راه مناسبی برای دریافت فیبر است. فیبر به کاهش کلسترول کمک می کند و به شما احساس سبکی بیشتری می دهد.

وی گفت : روزانه 5 واحد سبزی جات غنی از پتاسیم میل نمایید .سبزیجات مقادیر زیادی فیبر، پتاسیم ، منیزیم ،  انواع ویتامین و...  دارند و چون فاقد کالری و چربی هستند برای کنترل فشار خون بسیار موثرند. در روز حدود 5 واحد سبزیجات مصرف کنید. اگر زیاد اهل سبزی خوردن نیستید می توانید به جای آن از سالاد درموقع ناهار و یا شام استفاده کنید.

این کارشناس تاکید کرد: بهتر است روزانه 5 واحد میوه جات غنی از پتاسیم میل نمایید:میوه ها مقدار فراوان پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و ویتامین دارند که برای سلامتی قلب مفیدند. در بسیاری از میوه ها پتاسیم و منیزیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می شود. روزانه 5 واحد میوه ( تقریبا نیم کیلو ) مصرف کنید.

سحرگاهی گفت : روزانه 3 واحد لبنیات کم چرب (خصوصا ماست) میل نمایید:فراورده های لبنی کم چرب یا بدون چربی ، منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند که به تنظیم فشار خون بسیار کمک می کنند. سعی کنید هر روز بین دو تا سه واحد لبنیات مصرف کنید. ترجیحا از پنیر و ماست های کم چرب و یا بدون چربی و دوغ و یا شیر 1 درصد چربی استفاده کنید. ماست یخ زده کم چربی هم مفید است. هر واحد لبنیات شامل 1 فنجان ماست یا شیر و یا یک تکه کوچک پنیر اندازه یک قاشق غذاخوری می باشد.

وی افزود :در حد تعادل گوشت بدون چربی و ماهی بخورید:در رژیم غذایی DASH هم می توان گوشت قرمز مصرف کرد فقط باید بدون چربی باشد اما مصرف گوشت ماهی و مرغ در اولویت است. مصرف انواع گوشت را به کمتر از 5 واحد در روز محدود کنید. هر وعده شامل 30 گرم گوشت قرمز پخته شده یا ماهی یا مرغ و یا یک عدد تخم مرغ است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی همچنین از مردم خواست روزانه 2-1 قاشق غذاخوری آجیل خام میل نمایند:آجیل و حبوبات سرشار از منیزیم ، پروتئین و فیبر می باشد. آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

وی خاطرنشان ساخت در این رژیم باید مصرف چربی و روغن ها را کاهش دهید:مصرف بیش از حد چربی ها باعث بالا رفتن کلسترول شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و نیزمصرف شیرینی ها را تا حد امکان  کاهش دهید:درست است که نمی توانید مصرف شیرینی جات را به یک باره قطع کنید ولی سعی کنید کمتر از 5 واحد در طول هفته باشد.

۳ اسفند ۱۳۹۲ ۱۰:۲۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید