اخبار

لطفا کفش ارگونومیک بخرید !

لطفا کفش ارگونومیک بخرید !
مهندس منصور ضیائی کارشناس ارشد ارگونومی : هنگام انتخاب­کفش این قانون اولیه را در ذهن داشته باشید که پای شما هرگز نباید خود را با شکل کفش منطبق کند

کفش تنها محل تماس پا با زمین حین راه رفتن است و با انتخاب یک کفش مناسب و به اصطلاح ارگونومیک می­توانیم راه رفتن راحت­تری داشته و در ضمن از آسیب­های وارده بر پاها (زانو و قوزک پا) و بخصوص کمر در راه رفتن­های طولانی مدت جلوگیری کنیم.

مهندس منصور ضیائی کارشناس ارشد ارگونومی با اعلام این مطلب گفت :برای انتخاب یک کفش ارگونومیک اصولی را باید رعایت کنیم از جمله اینکه هنگام انتخاب­کفش این قانون اولیه را در ذهن داشته باشید که پای شما هرگز نباید خود را با شکل کفش منطبق کند. بسیاری از افراد تصور می­کنند که کفش در زمان نو بودن باید پاشنه تنگی داشته باشد چرا که احتمالاً در اثر استفاده روزمره به اصطلاح "جا باز می­کند". این اشتباه باعث می­شود که عده زیادی کفش تنگ انتخاب کنند.

 عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه­ ای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود : در بیشتر افراد یک پا از پای دیگر کمی بزرگتر است به همین دلیل توجه کنید که همواره کفش را به اندازه­ی پای بزرگتر خود بگیرید. کمی با کفش نو در مغازه راه بروید و از راحت بودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت لزوم برای پای کوچکتر از یک کفی تنگ کننده استفاده کنید و دقت کنید کفش باید با پای شما اندازه باشد و از خریدن کفش صرفاً از روی سایز نوشته شده بر آن خودداری کنید. وقتی کفش در پایتان است باید حداقل 1-5/0 سانتیمتر بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش فاصله باشد در غیر این صورت یک سایز بزرگتر را انتخاب کنید.

مهندس ضیایی با تاکید بر این نکته که  هنگام راه رفتن، کفش باید با پای شما خم شود افزود : در واقع کفش باید پای شما را در برگیرد نه اینکه محدود کند. از ویژگی یک کفش پیاده­روی خوب می­توان سبکی، انعطاف­پذیری کفش در پنجه و ضربه­گیری را نام برد. جنس رویه کفش باید ترکیبی از نایلون و چرم باشد. این قسمت همیشه باید خشک و سبک بوده و تهویه مناسب داشته باشد. رویه کفش باید حفاظت خوبی برای پا فراهم نماید و در بالای محل قرارگیری پاشنه، پدگذاری شده باشد. کفی کفش نیز باید دارای دو خاصیت اساسی باشد، اول آنکه باید جاذب ضربه در حین راه­رفتن بوده و ثانیاً با دوام باشد. کفش باید طوری باشد که زود تغییر شکل ندهد، همچنین اعصاب و عروق، ماهیچه­ها، مجاری لنفاوی پا در آن تحت فشار نباشد و مفاصل بتوانند حرکات طبیعی خود را به راحتی انجام دهند.

وی گفت :  پای عادی در طول روز حدودی عرق می­کند، این مساله موجب می­شود که حاشیه کفش پوسیده شود. بسیار مهم است که هر­کفش خود را به طور مرتب یک روز در میان بپوشید تا هر کفش، یکی دو روز فرصت برای خشک شدن و هوا خوردن داشته باشد. اگر از کفی استفاده می­کنید به یاد داشته باشید هر روز پس از در آوردن کفش، کفی­ها را برای هوا خوردن از کفش خارج کنید تا عمر طولانی­تری داشته باشند.

وی گفت : توصیه اکثر متخصصان و محققان این است که در انتخاب کفش، اولویت را به اندازه­ی مناسب، سبکی، ضربه­گیری و انعطاف­پذیری داده و در عین حال تمامی موارد ذکر شده را لحاظ کنید. چون چشم­پوشی از هر یک از موارد ذکر شده، کفش را از نظر بهداشتی و ارگونومی نامناسب می­سازد. البته در انتخاب کفش باید به تفاوت­های فردی مثل وزن، قد و نوع ریخت اسکلتی فرد نیز توجه داشت. در مورد خانم­ها نیز ارتفاع پاشنه حداکثر بین 5/2 تا 5/3 سانتیمتر توصیه می­شود که عدم دقت در این نکته منجر به ناراحتی­های فراوانی از جمله کمردرد، زانو درد و گرفتگی­های مکرر عضلانی در ناحیه ساق پا می­شود.

این مدرس دانشگاه گفت : دقت در انتخاب کفش و توجه به رعایت اصول استاندارد در تولید آن یکی از ضروری­ترین نیازها برای حفظ سلامت افراد است. اغلب مردم در انتخاب کفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می­کنند نه به استاندارد بودن آن.  این مساله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در دراز مدت می­شود. انتخاب کفش در وهله اول باید بر اساس نوع استفاده­ای که از آن می­شود، صورت گیرد و کفش استاندارد کفشی است که سه مشخصه بارز داشته باشد: جنس خوب، پاشنه استاندارد و قالب و پنجه استاندارد.

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱:۴۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید