اخبار

مصرف غذاهای حاوی کلسترول چون کله پاچه، خوش گوشت، دنبه، گوشت قرمز و جگر را محدود کنید.

پروفسور معصومی : توصیه می‌شود بجای گوشت قرمز، گوشت ماهی ( هفته ای 2 الی 3 بار و حتی در بیماران قلبی بیشتر از آن ) و گوشت مرغ استفاده شود.
دکتر معصومی:
روغن‌های حاوی اسیدهای چرب ترانس بالا باید کنار گذاشته شوند

 




یک استاد جراحی قلب، گفت: دستورهای غذایی در بیماران قلبی همان توصیه های عمومی در مورد اصلاح تغذیه است، با این تفاوت که چون بیماران قلبی دچار آسیب شده‌اند، باید رژیم غذایی آنها با شدت و دقت بیشتری تنظیم شود و خود بیماران نیز رعایت نمایند.

 دکتر معصومعلی معصومی، در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مورد دستورهای غذایی برای بیماران قلبی کرونری، گفت: این بیماران در درجه اول باید توجه داشته باشند تا میزان انرژی وارد شده در بدن آنها بیشتر از میزان انرژی مصرفی آنها نباشد، به این معنی که تغذیه مناسب آنها توام با تحرک کافی باشد.

 وی با بیان اینکه انواع چربی‌ها، نسبت به میزان وزن‌شان، انرژی بیشتری ایجاد می‌کند، محدود کردن تمام چربی ها را در درجه اول اهمیت قرار داد.

استاد گروه جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: چربی‌های مضر مانند روغن نباتی جامد و هر روغنی که میزان اسیدهای چرب ترانس آن زیاد است باید کنار گذاشته شوند، که تشخیص این امر با توجه به برچسب روی روغن‌ها، بسیار ساده است.

 دکتر معصومی، در ادامه با بیان اینکه روغن‌های اشباع که در روغن‌های حیوانی وجود دارد باید محدود شود، از جمله این روغن‌ها و غذاها که حاوی کلسترول است به کله پاچه، خوش گوشت، دنبه، گوشت قرمز و جگر اشاره کرد.

 وی در این خصوص ادامه داد: به طور کلی از آنجا که در گوشت‌های قرمز چه بصورت واضح ( یعنی چربی های لابه لای گوشت) و چه بصورت مخفی در درون خود گوشت ، چربی های اشباع و کلسترول به مقدار زیادی وجود دارد، لذا لازم است بجای این روغن ها از روغن های مفید مثل روغن زیتون و روغن کانولا ( که حاوی اسید اولیئک بیشتری می باشند ) استفاده شود.

 این استاد گروه جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، همچنین تصریح کرد: توصیه می‌شود بجای گوشت قرمز، گوشت ماهی ( هفته ای 2 الی 3 بار و حتی در بیماران قلبی بیشتر از آن ) و گوشت مرغ استفاده شود.

 دکتر معصومی، با بیان اینکه بیشترین مقدار از غذای بیماران قلبی باید به سبزیجات، سالاد، میوه جات و حبوبات اختصاص یابد، گفت: میوه و سبزیجات ضمن اینکه وزن را افزایش نمی دهند ازآنجا که حاوی مواد مفیدی چون آنتی اکسیدان‌ها هستند، موجب محافظت از بیماریهای قلبی و تعداد زیادی از سرطان ها می شوند.

 وی یکی از نکات بسیار مهم را در خصوص دستورهای غذایی بیماران قلبی، کم کردن مصرف نمک عنوان کرد و گفت: این موضوع در مورد افراد مبتلا به فشار خون از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 این استاد جراحی قلب، ادامه داد: افراد چاق، بخصوص اگر چاقی آنها در شکم باشد، باید در رعایت تغذیه مناسب دقت بیشتری نمایند و از سوی دیگر این افراد باید با توجه به نوع بیماری قلبی، با مشورت پزشک معالج، تحرک و ورزش‌های سبک مانند پیاده روی تند، دویدن آرام، دوچرخه سواری ( چه بصورت دوچرخه ثابت یا متحرک، یا پیاده روی و یا دویدن آرام بر روی ترد میل ) را جزو برنامه‌های زندگی روز انه خود قرار دهند.

 وی در خاتمه اضافه کرد: این افراد باید به صورت مرتب از نظر میزان چربی های خون، فشارخون، قندخون مورد آزمایش قرار گیرند و در صورتی که بیماری قلبی در آنها مشخص شده باشد، از داروهای پایین آورنده چربی نیز استفاده نمایند.

۱۱ آبان ۱۳۸۸ ۱۴:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید