اخبار

در کل جهان بیش از 75% موارد ابتلا به HIV در اثر تماس جنسی و یا حاملگی، زایمان و شیردهی اتفاق افتاده است

در کل جهان بیش از 75% موارد ابتلا به HIV در اثر تماس جنسی و یا حاملگی، زایمان و شیردهی اتفاق افتاده است
یک ارتباط ذاتی بین HIV/AIDS و بهداشت جنسی و بهداشت باروری وجود دارد چراکه در کل جهان بیش از 75% موارد ابتلا به HIV در اثر تماس جنسی و یا حاملگی، زایمان و شیردهی اتفاق افتاده است

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی مهر انگیز جمشید پور مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی در خصوص پیوند برنامه  های کنترل اچ آی وی وسلامت باروری با هدف حذف انتقال اچ آی وی و سیفلیس  از مادر به نوزاد  گفت : یک ارتباط ذاتی بین HIV/AIDS و بهداشت جنسی و بهداشت باروری وجود دارد چراکه در کل جهان بیش از 75% موارد ابتلا به HIV در اثر تماس جنسی و یا حاملگی، زایمان و شیردهی اتفاق افتاده است و وجود یک عفونت آمیزشی خطر ابتلا به HIV را افزایش میدهد. علاوه بر این مسائل مشترک دیگری نیز وجود دارد که بر هر دو موضوع تاثیر میگذارد نظیر فقر، انگ اجتماعی، حاشیه نشین بودن گروههای در معرض خطر و...

وی در ادامه عنوان کرد تقویت پیوند بین این دو برنامه و همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر آنها، به میزان پاسخگویی میافزاید و حرکت در جهت دستیابی به اهداف توسعه هزاره(MDGs)  طی سال های آینده را تسریع میکند. پیوند خدمات سلامت جنسی و باروری با خدمات HIV/AIDS و عفونت های آمیزشی، میتواند اثر قابل توجهی در جهت کنترل همهگیری این بیماری ها داشته باشد و در حال حاضر حمایتهای جهانی معطوف به شناسایی و بکار گیری هرچه بیشتر این اتصالات است.

جمشیدپور افزود :اجرای این برنامه از سیاستهایی است که وزارت بهداشت توانست به طور جدی دنبال کند و امکان انجام تست تشخیص سریع اچ آی وی را در دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد پیشگیری از انتقال اچی آی وی از مادران مبتلا به نوزاد سیاست بسیار مهمی است که میتوان ادعا کرد در زمینه اجرایی شدن آن جزء اولین کشورهایی در منطقه شمال آفریقا و شرق مدیترانه هستیم که این سیاست را به طور جامع دیده و آن را در کشور پیاده می کنیم.

وزارت بهداشت در همه استان های کشور حداقل یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری راهاندازی کرده و شماره تلفن و آدرس این مراکز در اطلاعات 118 همان استان ثبت شده و قابل دسترسی است و کلیه خدمات مشاوره ،آزمایش اچی آی وی، خدمات مراقبت اچ آی وی و بیماری های آمیزشی در این مراکز به طور رایگان و محرمانه انجام میشود.

وی یادآور شد منظور از پیوند وجود هماهنگی دو طرفه در سیاستها، برنامهها، خدمات و برنامههای حمایتجویی بین HIV ، عفونت های آمیزشی ، بهداشت جنسی از یک سو و بهداشت باروری  از سوی  دیگر است. برخی از مزایای اتصال این دو برنامه عبارتند از:      افزایش دسترسی و استفاده از خدمات کلیدیHIV و سلامت باروری ، دسترسی بیشتر افراد مبتلا بهHIV و عفونت های آمیزشی به خدمات سلامت جنسی و سلامت باروری مناسب با نیازهای آنان،  کاستن از بار انگ و تبعیضHIV و    افزایش تاثیر و کارآیی برنامهها

وی افزود هدف از این برنامه آنست که کارکنان بتوانندموارد مبتلا بهHIV و سیفیلیس در افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا را شناسایی کنند و اقدامات لازم به منظور پیشگیری از انتقالHIV در زنان و انتقال از مادر به کودک را انجام دهند.       از بارداری برنامه ریزی نشده در مراجعهکنندگان به ویژه افراد مبتلا به HIV پیشگیری کنند ، توصیه به استفاده از محافظت دوگانه (استفاده از روش پیشگیری از بارداری مناسب و استفاده از کاندوم برای پیشگیری همزمان از بارداری و انتقالHIV و بیماری های آمیزشی در افراد در معرض بیشترین خطر و افراد HIV مثبت) نمایند.     

       همچنین پیشگیری از انتقالHIV/AIDS و بیماریهای آمیزشی را به افراد در آستانه ازدواج آموزش دهند.  جلوگیری از انتقال HIV و بیماری های آمیزشی را به زوجین آموزش دهند.  انجام آزمایش HIV را با رویکردی مناسب در هر یک از محورهای چهارگانه توصیه کنند. درمان ضدرتروویروسی را برای مادران باردار مبتلا بهHIV شروع کنند و موارد مبتلا به سیفیلیس را درمان کنند.    مراجعه کنندگان واجد شرایط را به طور کامل پیگیری نمایند.    روش زایمان ایمن را به مادران باردار مبتلا بهHIV  توصیه و شرایط مناسب برای پذیرش و ارجاع آنان مهیا کنند.    بعد از زایمان، نوزادان متولد شده از مادر مبتلا را جهت درمان پیشگیرانه ضدرتروویروسی برای نوزاد و نیز سایر مراقبتهای لازم (آزمایش، واکسیناسیون، تغذیه) پیگیری نمایند. تسهیل در ارجاع مادر HIV  مثبت برای برخورداری از خدمات و برنامه های حمایتی سازمان های ذیربط همکار فراهم گردد.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۴:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید