اخبار

ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند

ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند
چگونه در ماه مبارک رمضان ورزش کنیم؟! در گفتگو با دکتر سروش

. ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند

متخصص طب ورزشی واصلاح سبک زندگی با اعلام این مطلب گفت : ورزش مخصوصا در ماه مبارک رمضان، عمل سوخت و ساز را تسهیل و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می‌کند. ماه مبارک امسال با تابستان همراه شده است و روزه داران عزیز باید بیشتر مواظب حفظ سلامت خود باشند. چونکه ممکن است علاوه بر روزه‌داری، گرمای هوا نیز انجام فعالیت‌های جسمی روزانه از جمله ورزش را با مشکل مواجه ‌کند. اما اگر شما هم به ورزشی منظم و مرتب عادت داشته‌اید ، شاید لازم نباشد که یکباره تمام فعالیت‌های خود را متوقف کنید.

دکتر علی سروش در پاسخ این سوال که پس چگونه باید ورزش کرد، گفت :بر اساس توصیه های مجامع علمی جهانی، در حالت عادی هر فرد بالغ سالم در طول هفته بایستی برای حفظ سلامتی خود حداقل 150 دقیقه (یا حداقل 3 روز و حداقل 45-30 دقیقه در هر روز) فعالیت فیزیکی متوسط مانند راه رفتن تند و یا حداقل 70 دقیقه در طول هفته فعالیت فیزیکی شدید انجام دهد.البته برای کسب منافع بیشتر از ورزش بایستی تحت نظر کارشناسان مربوطه شدت، مدت، و فواصل انجام فعالیت بدنی و ورزش را افزایش داد. داستان در کودکان، افراد مسن و بیماران متفاوت هست و بایستی توسط پزشک و یا کارشناس مربوطه تنظیم گردد. این وصعیت در ماه مبارک رمضان مقداری متفاوت است و بایستی تغییراتی در شدت، مدت ، و فواصل ورزش اعمال گردد.

وی گفت : ادامه ورزش روتین، راهی مناسب برای حفظ و ارتقاء سلامت و لذت بردن بیشتر از ماه مبارک است. اگر روزه دار اصول  صحیح  تغذیه را رعایت کند، می‌تواند ضمن روزه‌داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد.متوقف کردن فعالیتهای فیزیکی و ورزشی در طول این ماه قابل توصیه نیست چونکه ممکن است قدرت و استقامت قلبی ـ عروقی فرد را با مشکل مواجه ‌سازد

 دکتر سروش گفت :چیزی که مسلم است این است که ورزش بایستی استمرار داشته باشد اما تغییراتی بایستی در زمان، شدت و نوع ورزش داده شود. بنابراین زمان مناسبی را برای انجام فعالیت ورزشی انتخاب کنید زمانی که بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش  باعث ضعف نشود و لطمه‌ای به روزه شما نزند. می توانید مدتی قبل از سحری ورزش کنید و یا مدتی پس از افطار ورزش کنید. اما هیچوقت بلافاصله بعد از مصرف غذا ورزش نکنید. البته این موضوع از فردی به فردی متفاوت است. به بیان دیگر هر زمان از شبانه روز که شما بتوانید بدون احساس خستگی و عطش ورزش کنید، همان زمان مناسب برای ورزش خواهد بود.

این متخصص ضمن توصیه به اینکه با شدت کمتری در طول این ماه ورزش کنید گفت :از انجام حرکات ورزشی سنگین خودداری کنید. انجام فعالیت ورزشی طولانی و سنگین فرد روزه دار سبب صرف انرژی بیشتر و تعریق در طول روز شده و سبب بروز عطش و در نتیجه افت فشار خون در فرد روزه دار خواهد شد.بنابراین توصیه می شود با کاهش شدت فعالیتهای ورزشی فعال بمانید و در عین حال مصرف انرژی خود را متناسب تنظیم نمایید. مثلا اگر همیشه ورزش با شدت زیاد انجام میدهید، در این ماه  پیاده‌روی البته با سرعت بیشتر انجام دهید و یا زمان انجام فعالیت ورزشی را بسته به قدرت جسمانی خود  تقلیل دهید.

دکتر سروش خاطرنشان ساخت فعالیت ورزشی در طول این ماه بایستی استمرار داشته باشد وذکر این نکته حائز اهمیت است که تداوم فعالیت جسمانی و ورزشی ، یک نکته کلیدی و اساسی در حفظ سلامت و تناسب اندام است و توصیه می شود که حداقل30-20 دقیقه درطول  شبانه روز در این ماه به تمرینات ورزشی بپردازید که این مهم ضمن اینکه کمک شایان توجهی به تنظیم وزن و حفظ سلامت می کند سبب میگردد که پس از ماه مبارک برگشت به برنامه های روتین ورزشی راحت تر باشد.

وی انتخاب نوع مناسبی از ورزش را در این ماه مهم دانست و تاکید کرد : ورزشهای هوازی مانند پیاده روی ، شنا ، دویدن آرام، دوچرخه سواری، و یا حتی استفاده از دوچرخه ثابت و تردمیل برای آقایان و خانمها در تمام گروههای سنی قابل توصیه است که ضمن اینکه موجب  ایجاد نشاط در فرد و تسریع گردش خون و تسهیل اکسیژن رسانی به مغزو اثرات مثبت فراوان دیگری می شود از گرفتگی عضلانی نیز جلوگیری میکند.

 

۸ تیر ۱۳۹۳ ۱۳:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید