اخبار

در زمان روزه داری وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید

در زمان روزه داری وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید
دکتر رحیمی مشورت با پزشک در خصوص روزه داری درماه مبارک رمضان در صورت ابتلا به بیماری های مزمنی مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های کلیوی را الزامی دانست.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماران نباید در زمان روزه داری وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول کنند.

دکتر وریا رحیمی با اشاره به فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در این ایام برخی بیماران نیز دوست دارند تکلیف روزه داری خود را در این ماه انجام دهند و برای آنها همیشه این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا انتقال دوز دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر که در این راستا می توان چند توصیه برای آنها داشت.

 وی افزود: به بیماران توصیه می شود تا بدون مشورت با داروساز و یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا زمان مصرف دارو نکنند.

دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: رعایت نکردن این اصل می تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی و بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برخی داروها به شکل آهسته رهش (داروهایی که ماده موثره آنها به تدریج آزاد می شود) در بازار دارویی موجود می باشند که در مورد این داروها بجای مصرف سه تا چها بار در روز، پزشک می تواند آنها را بصورت یکبار در روز تجویز نماید.

وی افزود: همچنین جهت درمان عفونت، پزشک معالج می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دوبار در روز مصرف شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین تغییر نحوه مصرف برخی از داروها ( از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن است.

رحیمی در ادامه روزه داری در مواردی مانند بارداری، شیردهی و برخی از بیماریها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخمهای سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماریهای اعصاب و روان و آسم را نیازمند جدی مشورت با پزشک معالج دانست.

وی با بیان اینکه  بیماران نباید در زمان روزه داری وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول کنند،اظهار کرد: انجام این کار ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کرده و به همین علت توصیه می شود برای تغییر زمان مصرف دارو حتما با پزشک مشورت شود.

دکتر رحیمی مشورت با پزشک در خصوص روزه داری درماه مبارک رمضان در صورت ابتلا به بیماری های مزمنی مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های کلیوی را نیز الزامی دانست.

این داروساز خاطر نشان کرد: اثر بخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف بموقع آنها در زمان معین دارد و به همین علت بیماران نباید در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع و یا تغییر دهند.

دکتر رحیمی افزود: بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند و  باید از نظر سطح قند خون، فشارخون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش گردند و براین اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.

وی اظهار کرد: هم بیماران و هم خانواده این بیماران باید در رابطه با خطرات تهدید کننده و عوارض روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند.

دکتر رحیمی تصریح کرد: این افراد همچنین باید در زمینه علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی‌، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک آموزش لازم را دریافت کنند و علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود. 


۱۴ تیر ۱۳۹۳ ۰۸:۵۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید