بیماریهای قلبی عروقی بیشترین عامل میزان مرگ درکشوراست  
 
    
 رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مهمترین بیماری مرتبط با چاقی و اضافه وزن دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی است، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی عامل بیشترین میزان مرگ و میر در کشور است.

دکتر فریدون عزیزی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران ادامه داد: دیابت با شیوع حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در بالغین، اکنون یکی از شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در کشور است که کیفیت زندگی انسانها را به میزان بسیار زیادی از بین می‌برد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن مهمترین زمینه برای بروز دیابت نوع ۲ است، گفت: تمام سعی پزشکان این است که با آگاهی بخشی به مردم برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی اقدامی انجام دهند زیرا درمان آن بسیار سخت است.

دکتر عزیزی ادامه داد: تغییر نوع زندگی مردم که توام با استرس زیاد و وقت کم برای پیاده روی، دوچرخه سواری و ورزش است، کار را مشکل کرده است.

رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: اضافه وزن و چاقی تنها با تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب، مصرف متعادل غذاهای چرب و پرکالری و افزایش ورزش و فعالیت بدنی ممکن است و تنها راه آن آگاه کردن مردم است.

وی گفت:۵۰ درصد تهرانی‌ها دچار اضافه وزن و ۲۰ درصد آنها چاق هستند.

دکتر عزیزی با بیان اینکه کنترل چاقی و اضافه وزن در جامعه مدرن امروز کار پیچیده‌ای است، گفت: عملا کشورهای اندکی توانسته‌اند در این زمینه موفق باشند.

وی کشور فنلاند را یک نمونه از این کشورها دانست که توانست با اجرای یک برنامه مراقبتی شدید، مبتلایان به افزایش چربی خون را از ۷۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه کشورهای دیگر موفقیت‌های کمتری داشته‌اند، گفت: در آمریکا نیز تلاش زیادی می‌شود که مصرف چربی و کلسترول دریافتی مردم را کاهش دهند اما با وجود کاهش نسبی، تغییرات چشمگیر نیست.