اخبار

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:مصرف آنتی بیوتیک در استان زیاد است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:مصرف آنتی بیوتیک در استان زیاد است
دکتر قباد محمدی : آنتی بیوتیک در 47درصد نسخ پزشکان استان وجود دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از تجویز آنتی بیوتیک در 47 درصد نسخ پزشکان استان خبر داد.

دکتر قباد محمدی ، میانگین تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان استان را 3.19 قلم اعلام و تصریح کرد: میانگین کشوری نیز در همین حدود و 3.2 قلم می باشد.

محمدی با بالا خواندن این میانگین و استاندارد نبودن آن اظهار کرد: باید میانگین تعداد اقلام دارو در هر نسخه به کمتر از 3 قلم برسد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تجویز آنتی بیوتیک، داروهای تزریقی و کورتون ها را در نسخ پزشکان استان بالا دانست و اظهار کرد: این مسئله از بالا بودن تعداد اقلام دارو در نسخ نیز نگران کننده تر است.

به گفته محمدی 47 درصد نسخ بیماران سرپایی استان حاوی آنتی بیوتیک، 44 درصد حاوی داروهای تزریقی و 27 درصد نسخ نیز حاوی کورتون های تزریقی هستند.

وی این میزان درصد تجویز آنتی بیوتیک ها، داروهای تزریقی و کورتون ها را نگران کننده دانست و اظهار کرد: تجویز بسیار آنتی بیوتیک ها در سطح استان و نیز در سطح کشور موجب شده تا ایران جزء کشورهای با مقاومت دارویی بالا باشد.

به گفته این مقام مسئول مصرف بسیار آنتی بیوتیک ها موجب شده تا میکروبهای موجود در کشور نسبت به میکروبهای کشورهای پیشرفته مقاوم تر شوند.

محمدی تزریق را روش تهاجمی در درمان دانست و اظهار کرد: استفاده از داروهای تزریقی باید در مراحل آخر درمان باشد، اما متاسفانه در کشور و استان ما در ساده ترین بیماری نیز داروی تزریقی تجویز می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کورتون ها را نیز داروهایی پر عارضه دانست و اظهار کرد: استفاده از این داروها در بلندمدت می تواند عوارضی از جمله پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی بدن به همراه داشته باشد.

محمدی گفت: نگرانی دیگری که در استان وجود دارد این است که در استان مصرف کورتون تزریقی و آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه نیز بالاست.

این مقام مسئول دگزامتازون، مترونیدازول، سفکسیم، قرص سرماخوردگی، اریترومایسین، آموکسی سیلین، پنی سیلین و دیفن هیدرامین را به ترتیب پرمصرف ترین داروها در استان عنوان کرد و افزود: پنج قلم از این داروها جزء آنتی بیوتیک‌ها هستند.

 

 

۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید