اخبار

دکتر شتابی: تاکنون بیش از 65 هزار بیمار از مزایای طرح تحول نظام سلامت بهرمند شده اند

دکتر شتابی: تاکنون بیش از 65 هزار بیمار از مزایای طرح تحول نظام سلامت بهرمند شده اند
هزینه درمان بیماران استفاده کننده از طرح حدود 70 میلیارد تومان بوده است که بر اساس این طرح کمتر از 5 میلیارد آن را بیماران پرداخت کرده اند.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار وبدا خواستار همکاری تمامی دستگاه ها در انجام هرچه بهتر طرح تحول نظام سلامت شد.

دکتر شتابی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت حرکتی انقلابی در راستای رفع فقر از چهره کشور است و افزایش کیفیت خدمات درمانی است ، اقدامات اجرایی شده در محورهای 7 گانه این طرح را تشریح کرد .

وی گفت : بر اساس دستورالعمل های موجود در این طرح حداکثر بهایی که از مردم بابت هزینه درمان بیماران بستری در بیمارستان دریافت می شود7 تا 10 درصد است و مابقی آن توسط دولت و بیمه ها پرداخت خواهد شد که براین اساس از 15 اردیبهشت تاکنون بیش از 65 هزار بیمار بستری در بیمارستان های وابسته به دانشگاه بستری شده اند که هزینه درمان آنها حدود 70 میلیارد تومان بوده است که بر اساس قانون کمتر از 5 میلیارد آن را بیماران پرداخت کرده اند.

معاون درمان دانشگاه گفت : تمام مردم کشور می بایست لزوما بیمه شوند و چنانچه کسی تاکنون در این زمینه اقدام نکرده است می تواند به شعبات بیمه سلامت ایرانیان مراجعه نماید تا بصورت رایگان بیمه و از مزایای این طرح بهره مند شوند.

دکتر شتابی با اشاره به اینکه بیمه در بیمارستان هم نماینده مستقر کرده است و بهمین سبب امکان بیمه کردن فرد در بیمارستان در مدت بستری شدنش هم وجود دارد گفت : کسانی که دارای بیمه های تکمیلی هستند  در ابتدای فرایند پذیرش در بیمارستان متصدیان مربوطه را درجریان بگذارند تا در پایان ، برگه های مورد نظر بیمه تکمیلی در اختیار آنان قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه افزود :  البته اگر فردی خدمات خاص و فراتر از طرح تحول همچون اقامت در اتاق یک تخته، جراحی های زیبایی، اتاق VIP را تقاضا نموده و یا خواستارخدماتی باشد که منطبق بر سیاست های افزایش جمعیت نیست مانند وازکتومی یا بستن لوله و... را و نیز خدماتی به دنبال ضرب و جرح دریافت نماید ، مشمول طرح نمی شود.

وی  گفت : بر اساس این طرح هیچ بیمارستانی حق ارجاع بیمار به بخش خصوصی را ندارد و حتی اگر خدمات خاصی در بیمارستانی موجود نباشد متولیان در آن بیمارستان می بایست هماهنگی های لازم را با دیگر بیمارستان های دولتی انجام دهند تا فرد بیمار بدون پرداخت هزینه اضافه ، خدمات مورد نیاز را دریافت کند.

دکتر شتابی یکی دیگر از محور های این طرح را افزایش خدمات هتلینگ در بیمارستان ها ذکر کرد و  به بازسازی و مجهز کردن بیمارستانها به امکانات مورد نیاز اشاره کرد و گفت : قرار است بیمارستان های دولتی ظرف 6 ماه حداقل تا سطح هتل 3 ستاره مجهز و بازسازی شوند که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

دکوی افزود : بر اساس یکی دیگر از مفاد این دستوالعمل در تمام بیمارستان های دولتی می بایست پزشک متخصص مقیم حضور داشته باشد که هم اینک این مسئله نیز اعمال می شود.

وی گفت : یکی دیگر از مفاد  این طرح ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی است و بر اساس ضوابط مندرج ، ضمن رایگان شدن هزینه های زایمان در بیمارستان های دولتی می بایست آمار سزارین 10درصد در سال کاهش یابد تا کشورمان به استاندارد جهانی برسد. همچنین بر اساس این طرح  خدمات ویزیت و معاینه بیماران می بایست ارتقا پیدا پیدا کند.

دکتر شتابی با اشاره به اینکه نظارت های دقیقی بر نحوه اجرای این طرح هم در سطح کشوری و هم استانی انجام می شود از مردم درخواست کرد که شکایات و پیشنهادات خود را در رابطه با این طرح به ادرات شکایات و بازرسی در واحد های مختلف و یا به حوزه معاونت درمان دانشگاه تحویل نمایند. 

۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ۱۶:۱۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید