اخبار

اعلام استاندارد چاقی شکمی ایرانیان

معاون پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم : دور کمر کمتر از 90 طبیعی است و دور کمر بین 90 تا 95 فرد نشانه چاقی است و اگر دور کمر فردی بالاتر از 95 باشد، چاق مفرط محسوب می شود
اعلام استاندارد چاقی شکمی ایرانیان

معاون پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم برای اولین بار استاندارد چاقی شکمی ایرانیان را اعلام کرد.

به گزارش سلامتیران، حسین دلشاد در توضیح این خبر گفت: طبق این استاندارد دور کمر کمتر از 90 طبیعی است و دور کمر بین 90 تا 95 فرد نشانه چاقی است و اگر دور کمر فردی بالاتر از 95 باشد، چاق مفرط محسوب می شود و نیاز به درمان‌های پزشکی دارد.وی با اشاره به اینکه چاقی دو نوع است، افزود: چاقی عمومی که از طریق محاسبه شاخص توده بدنی یا BMI مشخص می‌شود و چاقی شکمی که از طریق محاسبه اندازه دور شکم به دست می آید. در اکثر افراد چاقی عمومی و چاقی شکمی همراه یکدیگر وجود دارد ولی ممکن است فرد توده بدنی بالای 25 تا 30 نداشته باشد و از این نظر چاق نباشد اما دچار تجمع چربی در ناحیه شکمی باشد که این مسئله نیز خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.
 دلشاد استفاده از اندازه توده بدنی را یکی از معیارهای تشخیص چاقی برشمرد و تصریح کرد: برای به دست آوردن اندازه توده بدنی باید عدد وزن به کیلوگرم را در مجذور قد به متر تقسیم کنیم. اگر عدد حاصل زیر 25 بود طبیعی است. البته شاخص توده بدنی بین 18تا 20 برای زنان می‌تواند طبیعی باشد و در شاخص توده بدنی بین 25 تا 35 فرد اضافه وزن دارد. اگر عدد حاصل بیش از 30 باشد فرد چاق است و اگر بالاتر از 35 تا 40 باشد فرد به چاقی شدید مبتلا است.
 معاون پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در مورد چاقی شکمی تاکنون از مقیاس‌های جهانی برای ایرانیان استفاده می‌کردیم که ممکن بود این شاخص‌ها با وضعیت مردم ما مطابفت کامل نداشته باشد و به همین علت در پژوهشکده غدد برای اولین تحقیقی انجام شد که میزان دور کمر که نشان دهنده چاقی شکمی برای مردم ایران است را تعیین کرد.
 دلشاد تاکید کرد: دیابت و چاقی به علت تغییر شیوه زندگی، افزایش مصرف مواد غذایی پرکالری و کم تحرکی بی‌تحرکی، عوامل محیطی، فعالیت کم و پرخوری است و درمان چاقی رژیم غذایی، ورزش و به طور کلی تغییر سبک زندگی را شامل می شود.
۴ آذر ۱۳۸۸ ۱۱:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید