اخبار

معاون بهداشتی مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه: علت یک سوم مرگ و میرها ناشی از ابتلاء به بیماریهای قلبی و عروقی است

معاون بهداشتی مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه: علت یک سوم مرگ و میرها  ناشی از ابتلاء به بیماریهای قلبی و عروقی است
دکتر بحیرایی: سالانه 50 هزار نفر به علت مصرف دخانیات در کشور فوت می کنند.

معاون بهداشتی مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: بیماری های قلبی و عروقی مهم ترین عامل مرگ و میر در ایران و جهان است.

دکتر بحیرایی که درجمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و به مناسبت هفته قلب سخن می گفت با اشاره به عوامل خطرساز بیماریهای قلبی و عروقی از قبیل فشارخون بالا ، کلسترول بالا ، استرس ، کم تحرکی ، چاقی ، مصرف الکل و دخانیات و رژیم غذایی نادرست گفت می توان با یک برنامه ریزی درست و تغییر شیوه زندگی بسیاری از عوامل خطرساز قلب را کنترل نمود.

معاونتبهداشتی مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه اظهار داشت: با انجام ورزشهای منظم مثل ورزشهای ایزوتونیک (هوازی) از قبیل دوچرخه سواری ، پیاده روی تند و شنا آن هم به مدت 30 دقیقه می توان از بیماریهای قلبی عروقی  پیشگیری کرد.

دکتر امید بحیرایی گفت : شیوع بیماریهای قلبی عروقی در افراد سیگاری 3 تا 4 برابر بیشتر است. وی گفت: اولین علت مرگ و میرهای قابل پیشگیری در جهان مرگ و میر به علت مصرف دخانیات و سالانه  50 هزار نفر به علت مصرف دخانیات  در کشور فوت می کنند. وی افزود مصرف قلیان متاسفانه آسیب های بسیار بیشتری به بدن وارد می کند و متاسفانه مصرف  قلیان در کشور بسیار بالا است و کارشناسان از آن به عنوان سونامی قلیان یاد می کنند.

دکتر بحیرایی یکی دیگر از عوامل خطرناک بیماریهای قلبی عروقی را فشارخون بالا بیان داشت که بدلیل اینکه در اکثر موارد فاقد علائم بالینی می باشداز آن به عنوان قاتل خاموش نام برده می شود . وی گفت: چاقی و چربی خون نیز از دیگر مواردی است که به عنوان علل بیماری قلبی عروقی به آن اشاره می شود و  در ایران نیز بمانند جهان به یک معضل تبدیل شده است. وی راه تشخیص چاقی و اضافه وزن را اندازه گیری نمایه توده بدنی یا همان BMI دانست و گفت: افراد دارای BMI بالای 27 چاق محسوب می گردند.

دکتر بحیرایی در پایان بهترین راه پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی را رژیم غذایی مناسب ، کاهش مصرف چربی های اشباع شده ، تحرک و ورزش، عدم مصرف دخانیات و الکل دانست.

۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید