اخبار

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: آنژین گلو مهمترین بیماری شایع در مدارس در فصل پاییز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: آنژین گلو مهمترین بیماری شایع در مدارس در فصل پاییز است.
دکتر بابک صیاد: رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مناسب دست ها در پیشگیری از بیماری در مدارس موثر است.
یک متخصص بیماری های عفونی آنژین گلو را مهمترین بیماری شایع در مدارس همزمان با بازگشایی مدرسه و آغاز فصل پاییز دانست.

دکتر بابک صیاد در گفت و گو با خبرنگار وبدا اظهار کرد: در فصل بازگشایی مدارس و با آغاز فصل سرما چون تعداد زیادی دانش آموز با هم یک جا جمع می شوند، امکان شیوع بیماریهای ویروسی و باکتریال بیشتر می شود.

وی انواع گلودرد و آنژین گلو را مهمترین بیماری شایع در مدرسه خواند و ادامه داد: آنژین‌های گلو به دو نوع اصلی ویروسی و باکتریال تقسیم می شوند که نوع باکتریایی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این پزشک متخصص افزود: آنژین گلوی باکتریایی که عمدتا با آنژین چرکی شناخته می شود با گلودرد شدید و یا تب همراه است و در صورتی که درمان آنتی بیوتیکی مناسبی برای آن نباشد می تواند منجر به تب روماتیسمی (روماتسیم قلبی) شود و در آینده مشکلات دریچه قلب را ایجاد کند.

صیاد خاطرنشان کرد: این بیماری در سن 5 تا 15 سال شیوع بیشتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه آنژین چرکی نیز مانند سایر بیماریهای تنفسی از طریق ذرات تنفسی سرفه و عطسه به دیگران منتقل می شود، تصریح کرد: چون در محیط مدرسه تعداد زیادی دانش آموز با هم یک جا تجمع دارند، این بیماری به راحتی می تواند بین دانش آموزان حساس منتقل شود.

صیاد گلودردهای ویروسی و انواع سرماخوردگی ها را از دیگر بیماریهای فصل بازگشایی مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: از بعد از مهر ماه نیز شاهد شیوع آنفلونزاهای فصلی در مدارس هستیم که اولین نشانه اپیدمی آن غیبت تعداد زیادی از دانش آموزان همراه با هم است.

این متخصص بیماریهای عفونی در خصوص چگونگی پیشگیری از بیماریها در مدارس رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مناسب دست ها را مهمترین راهکار برشمرد و از خانواده ها خواست فرزند بیمار خود را برای درمان مناسب نزد پزشک ببرند تا در صورت نیاز برای استراحت در خانه بماند و دیگران را نیز مبتلا نکند.

وی گفت: لازم است در مدارس تهویه مناسب وجود داشته باشد و گاهی در کلاس های درس گوشه پنجره ها باز ماند.

صیاد به انواع مسمویت های غذایی شایع در مدارس هم اشاره کرد و اظهار کرد: در برخی موارد دانش آموزان از بوفه مدارس خوراکی و یا غذای آماده تهیه می کنند که به دلیل ماندن زیاد می تواند منجر به مسمومیت شود.

به گفته این پزشک متخصص توصیه می شود دانش آموزان هیچ خوراکی را از بیرون خانه تهیه نکنند و از خانه خوراکی و لقمه همراه داشته باشند.

۱۴ مهر ۱۳۹۳ ۱۵:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید