اخبار

زنان نسبت به حفظ سلامت خود در دوران میانسالی هوشیار باشند

زنان نسبت به حفظ سلامت خود در دوران میانسالی هوشیار باشند
کارشناس میانسالان معاونت امور بهداشتی : بار معلولیت و ناتوانی زنان بیشتر از مردان است.
اگرچه زنان ومردان مباحث مشترکی درامر سلامت دارند،امازنان بامشکلات ویژه ای ناشی از شرایط طبیعی وفیزیولوزیک خود روبرو هستند، که علل مهمی درمرگ ومیر وناتوانی زنان محسوب می شوند

فریبا سهرابی کارشناس میانسالان معاونت امور بهداشتی به مناسبت هفته ملی سلامت زنان گفت :نظامهای سلامت مهم ترین برنامه های خودرا مبتنی برسلامت خانواده ترسیم نموده و از آنجایی که زنان محور سلامت خانواده محسوب می گردند،علاوه برمدیریت سلامت اعضای خانواده، الگوی اصلی آموزش وترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی نیز می باشند. زنان درهمه گروه های سنی ،جمعیت بیشتری را به خود اختصاص می دهند وعمرمتوسط و امید به زندگی آنان نیز بیشتر از مردان بوده، اما بار معلولیت و ناتوانی آنان بالاتر و کیفیت زندگی پایین تری داشته و بابیماری های مزمن ناتوان کننده قابل پیشگیری بیشتری مواجه می گردند.

وی افزود: اگرچه زنان ومردان مباحث مشترکی در امر سلامت دارند،امازنان بامشکلات ویژه ای ناشی از شرایط طبیعی وفیزیولوزیک خود روبرو هستند، که علل مهمی درمرگ ومیر وناتوانی زنان محسوب می شوند. یکی از این مشکلات ،دوره یائسگی یاسال های پایانی دوره باروری است که به دلیل کاهش استروژن ،مشکلات مضاعفی برای زنان ایجاد می نماید. زنان که غالبا تا این دوره با انرژی بسیار و بدون توجه به سلامت خود عمدتا به امور خانواده می پرداختند، ناگهان درپایان دوره باروری بامشکلات متععدی مواجه می شوند. به همین دلیل این دوره یک مقطع مهم درسلامت زنان است که باید با سیاستگذاری ،برنامه ریزی مناسب و با رویکرد ارتقای سلامت ،سلامتی را به آنان برگرداند. 

این کارشناس امور بهداشتی گفت: با اشاره به نکات قابل توجه در دوران یا ئسگی با افزایش سن در دوران یائسگی و پس از آن ممکن است تغییراتی مانند افزایش وزن، تغییرات پوستی و تغییر شکل ستون فقرات درظاهر زنان اتفاق بیافتد. گرچه باافزایش سن ناگزیر تغییرات فوق اتفاق می افتد اما عوامل خاصی ازتسریع فرآیند پیرشدن وتغییر شکل ظاهری جلوگیری نموده وسبب می شوند زنان دوران یائسگی را با چهره ای شاداب تر از همیشه بگذرانند. این عوامل عبارتنداز:

  • توجه به وضعیت جسمی وشرایط روحی وعاطفی
  • احساس سلامتی ، نشاط ونگرش مثبت به خود
  • کاهش مصرف غذاهای پرانرژی مانند چربی وروغن ،شیرینی جات،گوشت قرمز،آرد بدون سبوس
  • انجام فعالیت فیزیکی وتمرینات بدنی کافی مانند پیاده روی، دویدن آهسته و...
  • استفاده از غذاهایی مانند حبوبات ،سبزیجات ،میوه ولبنیات فاقد چربی
  • قطع مصرف سیگار
  • سهرابی در خاتمه گفت که به منظور مقابله با گرگرفتگی دراین دوران علاوه بررعایت نکات فوق استفاده کردن از لباس های نخی وروشن ، خنک نگه داشتن محیط زندگی تا حدامکان، استفاده از نوشیدنی های خنک ، کنترل وزن، استفاده ازتکنیک های آرام سازی بخصوص تنفس عمیق وآهسته ،مراجعه به پزشک درصورت لزوم توصیه می شود.                              
۲۳ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۱۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید