اخبار

تمام اقدامات تشخیصی و درمانی سل در ایران رایگان است

تمام اقدامات تشخیصی و درمانی سل در ایران رایگان است
23 مهرماه سالروز وفات زکریای رازی است و بخاطر تحقیقات گسترده این دانشمند در خصوص بیماری سل به عنوان روز ملی سل نامگذاری شده است.

دکتر دارابی پزشک هماهنگ کننده  سل و جذام به مناسبت  23 مهر ماه روز ملی سل گفت : این  روز به مناسبت   وفات زکریای رازی (  فیلسوف ، پزشک و شیمیدان ایرانی )  به پاس تحقیقات ارزنده ای که این دانشمند در خصوص بیماری سل داشته ، در ایران روز ملی  سل در نظر گرفته شده است.

وی گفت: یشترین راه انتقال که از طریق تنفس و استنشاق ذرات گرد و غبار ناشی از سرفه و عطسه است. بنابراین بیماری که درمان آغاز نکرده از طریق تنفس و تماس مستقیم با افرادی که در یک مکان زندگی می‌کنند یا بیش از 10 ساعت در هفته در یک فضای سربسته بدون تهویه مناسب با همدیگر کار می‌کنند این میکروب‌ را به بقیه انتقال می‌دهند. تا نام سل به میان می‌آید فضای بسته یک کارگاه قالی‌بافی را به یاد می‌آوریم که دختران نوجوان در آن فضای تاریک و نمور با سرفه‌های خونی ناشی از بیماری سل دست و پنجه نرم می‌کردند  .

 دکتر دارابی افزود: سل یک بیماری عفونی است که در اثر مجموعه مایکوباکتریوم های سلی ایجاد می شود که اغلب ازنوع مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بوده و ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد ولی در هر جایی از بدن ممکن است رخ دهد میکروب بیماری سل در کل بدن پخش می‌شود و بسیار به اکسیژن وابسته است و به همین خاطر بیشتر در ریه متمرکز می‌شود اما می‌تواند دیگر اعضای بدن شامل پوست، استخوان و ....  را هم درگیر کند


وی گفت اکنون میزان بروز  بیماری سل در ایران طبق آخرین گزارش‌های مرکز مدیریت بیماری‌ها در سال 1391     حدود 10987  مورد بیمار مسلول گزارش شده که نسبت به کشورهای افغانستان، سودان، سومالی، پاکستان و عراق کشور ما اوضاع بهتری دارد و جزو کشورهای بینابین و تقریبا خوب قرار دارد. بعضی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی و با میزان‌های کمتر نواحی آذربایجان، خوزستان و ...  جزو مناطق پرشیوع کشور محسوب می‌شوند.

این مسئول هماهنگ کننده سل و جذام گفت: رعایت نکردن مسایل بهداشتی و نداشتن نور کافی و مناسب و نداشتن تهویه مناسب در منازل و محیط های کاری ،  موجب از بین بردن منبع ویتامین d در بدن می‌شود در واقع با وجود عوامل زمینه‌ساز مانند سوءتغذیه و کاهش ایمنی بدنشان به صورت استفاده ناکافی از شیر و لبنیات و تجمع این افراد در کنار هم موجب می‌شود تمام افرادی که با هم از نظر تنفسی در یک مکان قرار دارند در معرض خطر قرار بگیرند و به نظر می‌آید نیاز به نظارت و کنترل بیشتری از نظر امکان ابتلا به سل و شرایط مناسب محیط کار مانند داشتن نور کافی خورشید و تهویه مناسب الزامی است.

او گفت: این بیماری ارتباط بسیار نزدیکی با بیماری ایدز  دارد  بطوری که شخص مبتلا به ایدز اگر در تماس با بیمار مسلول قرار بگیرد به علت اینکه این افراد سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند به راحتی می‌توانند در زمان کوتاه مبتلا به سل شوند و احتمال فعال شدن بیماری در این افراد بیشتر است. یک بیمار ایدزی در واقع یک بیمار پرخطر از نظر ابتلا به سل و حتی نوع‌های شدید و حاد و مقاوم آن است و این بیماران در صورتی که سل بگیرند به نوع‌های شدید یا منتشر می‌توانند مبتلا شوند و طول عمرکمتر با حتمال مرگ بیشتری دارند.

وی در خاتمه افزود: در کشور ما تمامی اقدامات تشخیصی ودرمانی  این بیماری بصورت رایگان ارائه می گردد  و دوره معمول درمان این بیماری شش ماه است. لازم به ذکر است  دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  به عنوان قطب رفرانس غرب کشور انتخاب شده که  مسئولیت تشخیص سل مقاوم به درمان 10 دانشگاه را  به روش های پروپوشنال و GEN EXPERT   و در آینده نزدیک درمان  را بر عهده دارد .

۲۳ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۳۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید