اخبار

یک روانپزشک: وایبر ،واتس اپ و سایر نرم افزارهای ارتباطی باعث افزایش افسردگی در جامعه شده اند

یک روانپزشک: وایبر ،واتس اپ و سایر نرم افزارهای ارتباطی باعث افزایش افسردگی در جامعه شده اند
دکتر داوری نژاد : در اوقات فراغت؛ بجای استفاده از IT ، ارتباطمان را با خانواده خود تقویت کنیم.

یکی از مهم ترین مشکلات حوزه سلامت روان که منجر به تعداد زیاد مراجعان به کلینیک ها و مطب های روانپزشکی و می شود، افسردگی است.

دکتر عمران داوری نژاد متخصص اعصاب و روان با اعلام این مطلب گفت: افسردگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینکه در گذشته ارتباط افراد با همدیگر صمیمانه تر بود و با توجه به کوچک تر بودن جوامع و نزدیکی افراد ، مشکلات با گفتگو در میان گذاشته می شد و با پادرمیانی یا ارائه راه حل و کمک دیگران ،مشکلات ساده تر مرتفع می شد. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه  افزود: متأسفانه در عصر ارتباطات و تکنولوژی ، ارتباطات بین فردی به سردی گراییده و روابط چهره به چهره کاهش چشم گیری یافته است.

وی گفت: IT به کمک مردم آمده و با حجم عظیم اطلاعات و نیز امکانات رفاهی فراوان را در اختیار افراد می گذارد، اما از سوی دیگر اثرات مخرب روانی و رفتاری برجای گذاشته است، به طور مثال در گذشته مهمانی ها منشأ گفت و گو و یا حل مشکلات خانوادگی و اجتماعی بود اما اکنون مردم در مهمانی ها هم  در سیطره نرم افزارهای تلفن همراه همچون وایبر ، واتس آپ و ... هستند و سرگرم ارتباطات شخصی و مجازی هستند  این کار باعث می شود تا فرد با جمع ارتباط  نداشته باشد و حتی در جمع هم دوستان یا خویشان از یکدیگر دور شوند.

دکتر داوری نژاد: روابط چهره به چهره را باعث کنترل هیجانات و احساسات و تنظیم کننده سلامت دانست و افزود: متأسفانه به دلیل هزینه های زندگی امروز افراد مجبور به کار در شیفت های مختلف هستند که باعث کاهش ارتباط خانوادگی و دیدار دوستان و خویشان شده و فشار زیادی به افراد وارد می کند که در نتیجه آن احساس افسردگی ، ناامیدی و غمگینی شیوع پیدا کرده و خانواده ها از هیچ فعالیتی لذت نمی برند.

وی لذت نبردن از امور لذت بخش را مایه اضطراب دانسته و  موجب ناامیدی ، بی حوصلگی ، عدم تمرکز  می شود و در درجات شدیدتر میل به مرگ و تمایل به خودکشی را در افراد افزایش می دهد.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه از افسردگی به عنوان بیماری نام برد که بعد از بیماری های قلبی و عروقی و تصادفات بار مالی سنگینی برجامعه وارد می کند که از نمونه های آن می توان به افت عملکرد شغلی ، افت تحصیلی، کاهش ارتباط بین فردی اشاره کردکه متاسفانه رشد نگران کننده ای در جامعه دارد و سلامت جامعه را به طور جدی تهدید کند.

 دکتر داوری نژاد در پاسخ به اینکه برای مقابله با بیماری افسردگی چه باید کرد گفت: بخشی از عوامل ایجاد افسردگی تحت اراده ما نیست ، اما در این خصوص مدیران جامعه با برنامه ریزی جدی برای افراد به صورتی که با صرف وقت کمتر در محل های کار و افزایش درآمد خانوار، زمان بیشتری در اختیار خانواده باشند ، می توانند به خانواده ها کمک کنند.

دکتر داوری نژاد با اشاره به اینکه ناچار به استفاده از تلفن همراه و تکنولوژی های ارتباطی هستیم گفت: این استفاده ها باید به طور جدی کنترل و مدیریت شود و به ویژه در کنار اعضاء خانواده و یا در جمع های دوستانه و فامیلی تلفن ها را خاموش کرده به صحبت ، درد دل و ایجاد شادی و نشاط بیشتر بپردازیم تا از این راه الگویی برای فرزندان خود ایجاد کنیم.

وی افزود: در اوقات فراغت ، خود را از دست IT  نجات دهیم و بیشتر سعی کنیم ارتباطمان را با مردم تقویت کنیم.

دکتر داوری نژاد فراگرفتن مهارت های زندگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مهارت های ارتباط با دیگران ، کنترل خشم ، کنترل استرس ، مبارزه با خلق منفی ، حل مسئله ، تصمیم گیری ، همدلی ، خودآگاهی و شناخت می تواند از راه های اساسی مقابله با افسردگی باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی از ورزش به عنوان واکسن ضد افسردگی نام برد و گفت: اصلاح الگوی تغذیه و نیز برنامه های ورزشی می تواند با افزایش سطح سرتونین خون موجب کاهش افسردگی و مصرف فست فودها ، نوشابه گازدار و غذاهای آماده با کاهش سطح سرتونین می توانند در افزایش ابتلا به افسردگی مؤثر باشند.

وی با اشاره به اینکه احساس افسردگی و علائم آن گاهی در افراد به وجود می آید و اختلالی در روند زندگی ایجاد نمی کند از مردم خواست به دنبال تداوم احساس افسردگی به گونه ای که به کار و زندگی آسیب بزند به پزشک و مشاور مراجعه نمایند.

۱ آبان ۱۳۹۳ ۱۷:۱۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید