اخبار

مسمومیت دارویی شایعترین علت مسمومیت در کشور است

مسمومیت دارویی شایعترین علت مسمومیت در کشور است
رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه : یکی از علل آمار بالای مسمومیت های دارویی نگهداری طولانی مدت داروها در منزل و دسترسی آسان به این داروها است.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مسمومیت های دارویی را شایعترین مسمومیت در کشور عنوان کرد.

دکتر وریا رحیمی به مناسبت هفته "پیشگیری از مسمومیت ها"  با اشاره به وجود انواع مختلف مسمومیت از جمله مسمومیت های دارویی، غذایی، سموم و مسمومیت با فرآورده های شیمیایی اظهار کرد: با توجه به آمار تلفات بالای ناشی از مسمومیت ها، یکم تا هفتم آبان ماه با عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت ها» نامگذاری شده تا بتوان در طول این هفته فعالیت هایی در جهت افزایش آگاهی جامعه نسبت به انواع مسمومیت و راهکارهای پیشگیری از آن ارائه داد.

رحیمی شایع ترین علت مسمومیت را مسمومیت های دارویی عنوان کرد و افزود: این مسمومیت ها 10 درصد موارد مرگ ناشی از مسمومیت ها را به خود اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه تیرماه سال جاری 41 درصد موارد مرگ ناشی از مسمومیت ها در کشور مربوط به مسمومیت های دارویی بوده، گفت: متاسفانه در تیرماه سال جاری 65 نفر در کشور بر اثر مسمومیت های دارویی جان خود را از دست دادند.

رحیمی به آمار بالای مسمومیت های دارویی در استان نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از علل آمار بالای مسمومیت های دارویی نگهداری طولانی مدت داروها در منزل و دسترسی آسان به این داروها است.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  تصریح کرد: همین دسترسی آسان موجب می شود تا افراد به صورت سهوی یا عمدی این داروها را مصرف کرده و مسموم شوند.

رحیمی آمار تلفات در مسمومیت های ناشی از سوء مصرف مواد که عمدتا مربوط به مواد مخدر است را نیز بالا دانست و اظهار کرد: در حال حاضر 57 درصد موارد مرگ ناشی از مسمومیت ها مربوط به این دسته از مسمومیت ها است که استفاده از مواد مخدر سنتی و صنعتی را شامل می شود.

وی در ادامه با اشاره به آغاز فصل سرما و شروع استفاده از وسایل گرمایشی، در خصوص مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در صورت عدم نصب درست وسایل گرمایی هشدار داد و اظهار کرد: متاسفانه سال گذشته 828 نفر در کشور جان خود را بر اثر خفگی با گاز مونوکسید کربن از دست دادند که 26 نفر آنها مربوط به استان کرمانشاه است.

رحیمی در ادامه با اشاره به اهمیت افزایش آگاهی جامعه نسبت به انواع مسمومیت ها و پیشگیری از آن تصریح کرد: به همین منظور مرکز بهداشت استان کرمانشاه در هفته "پیشگیری از مسمومیت ها" با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان جلسات آموزشی مختلفی را برای مربیان بهداشت مدارس، دانش آموزان و دانشجویان برگزار می کند.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزشهای مردمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  تصریح کرد: در روز ششم آبان ماه نیز کارگاه آموزشی برای پزشکان و داروسازان استان در این زمینه برگزار می شود.

وی به نامگذاری روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت هم اشاره و تصریح کرد: امسال روزهای این هفته از یکم تا هفتم آبان ماه به ترتیب با عناوین پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از داروها، پیشگیری از مسمومیت ها در اطفال، پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و مونوکسید کربن، پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی، پیشگیری از مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی، پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها و پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد نامگذاری شده است.

 


۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۳۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید