اخبار

کارشناس مسئول پیشگیری از بیماری ها: مهم ترین علت مرگ ناشی از مالاریا، تأخیر در تشخیص این بیماری است

کارشناس مسئول پیشگیری از بیماری ها:  مهم ترین علت مرگ ناشی از مالاریا، تأخیر در تشخیص این بیماری است
دکتر حسین بیگلری:خطر بروز همه گیری های گسترده در مناطق آلوده همواره مطرح است.

مهم ترین علت مرگ ناشی از مالاریا در دنیا تأخیر در تشخیص این بیماری است که از علایم اولیه آن می توان به  تب و لرز و تعریق اشاره کرد.

 کارشناس مسئول پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار وبدا گفت .شایع ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آنوفل آلوده است و به دنبال گزش پشه آنوفل ماده و انجام خونخواری از فرد بیمار انگل مالاریا در بدن پشه تکثیر پیدا کرده که با گزش فرد سالم تعدادی انگل مالاریا وارد جریان خون فرد می شود. علائم بالینی شامل سه مرحله لرز ، تب و تعریق است. مالاریای شدید ناشی از گونه فالسیپارم با کاهش سطح هوشیاری ، کما ، نارسایی کلیه و درصورت عدم درمان فوری می توانید  با مرگ همراه باشد.

دکتر حسین بیگلری گفت: درسالهای اخیر در تعداد 19 شهرستان کشور انتقال محلی مالاریا گزارش شده است که عمدتاً در 3 استان سیستان و بلوچستان ، کرمان و هرمزگان قرار دارند.

  بیگلری 

مسئول پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد :زنان باردار، کودکان، افراد مسن و غیر بومی بیشتر در معرض ابتلا به مالاریای شدید و مرگ و میر ناشی از آن هستند اما هر بیمار تب دار که با تشنج یا کاهش سطح هوشیاری بدون علت واضح مراجعه نموده بایستی سابقه مسافرت به مناطق مالاریا خیز در یک سال گذشته و احتمال بیماری مالاریا را مدنظر قرار داد.

وی گفت: روش تشخیص استاندارد مالاریا آزمایش لام خون محیط است و کلیه این خدمات و نیز اقدامات درمانی بیماری مالاریا در سطح کشور و استان بصورت رایگان است.

وی افزود: مالاریا هنوز هم یکی از علل مهم مرگ و میر در تعداد زیادی از کشورهای درحال توسعه است که انتقال آن کماکان در 99 کشور دنیا گزارش می شود و در بسیاری از کشورهای آفریقایی نظام ارائه خدمات بهداشتی را زمین گیر کرده است.

 براساس تخمین منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال 2010 تعداد مبتلایان به مالاریا در دنیا 215 میلیون نفر بوده که سبب مرگ 655000 نفر گردیده است که 560000 نفر آنها را کودکان زیر پنج سال را تشکیل می دهند  

گفتنی است در جهان حدود 3/3 میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند با وجود این که موارد بیماری از حدود پنج میلیون نفر در پنجاه سال پیش به کمتر از سه هزار مورد در سال 1390 کاهش یافته است اما به دلیل سهولت مسافرت در دنیای امروز و امکان تبادل جمعیتی آسان با مناطق مالاریا خیز امکان مشاهده بیمار مبتلا به مالاریا و مشاهده مجدد انتقال بیماری در تمام استانهای کشور از جمله مناطق پاک وجود دارد بدیهی است خطر بروز همه گیری های گسترده در مناطق متعدد و دارای پتانسیل انتقال بدنبال ورود موارد از مناطق آلوده همواره مطرح است.

۱۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۳:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید