اخبار

دکتر نوری زاد : 2 هزار و 797 نفر بیمار مبتلا به ایدز در کرمانشاه شناسایی شده اند.

آلودگی تزریقی و روابط جنسی مراقبت نشده دو عامل مهم در روند پیشرفت ابتلا به HIV است

      همایش روز جهانی ایدز امروز 12 آذر ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی مرکز آموزشی درمانی طالقانی با حضور ریاست دانشگاه ، جمعی از مسئولین ادارات استان و همکاران برگزار شد. دکتر نوری زاد با اشاره به وضعیت ویروس ایدز در ایران افزود: در کشور ما تا کنون 20 هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده اند که از این تعداد 409 نفر تا کنون جان باخته اند. وی خاطرنشان کرد: رقم مبتلایان به ویروس HIV در ایران بسیار بیشتر از رقم فوق است یعنی حدود 80 هزار نفر می باشد که ما هنوز موفق به شناسایی60 هزار نفر دیگر در کشور نشده ایم.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وضعیت ویروس HIV در استان کرمانشاه گفت: تا کنون 2 هزار و 797 نفر در استان کرمانشاه مبتلا به ویروس HIV شده اند که از این تعداد، 2 هزار و 653 نفر مرد و 144 نفر زن هستند و بر همین اساس شهرستان کرمانشاه با دارا بودن 1900 نفر مبتلا، بیشترین آمار مبتلایان به ایدز را در سطح استان  را دارد. و  شهرستان پاوه بدون ثبت حتی یک مورد مبتلا به ویروس HIV پاک ترین شهر از لحاظ ورود ایدز است.  

رئیس دانشگاه سن 30 تا 39 سال در استان کرمانشاه  را بیشترین سن مبتلایان به ایدز دانست که 40 درصد کل آمار استان را شامل می شود که بیش از 50 درصد مبتلان استان نیز مجرد بوده اند.  

وی مهمترین عامل ابتلا به ویروس HIV در استان را از طریق تزریق سرنگ های آلوده عنوان کرد و گفت: بیش از 90 درصد مبتلایان به ایدز در استان از طریق تزریق سرنگ های آلوده  و 50 درصد نیز بر اثر روابط جنسی مراقبت نشده به این بیماری مبتلا شده اند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، افزود: بیشترین مکان های ابتلا به ویروس HIV در استان کرمانشاه، بازپروی ها و زندان ها است که 50 درصد مبتلایان استان در زندان ها و بازپروی ها به این ویروس مبتلا شده اند که نیاز است برای این مراکز تدابیر ویژه ای اندیشیده شود. وی در ادامه عنوان کرد در حال حاضر دولت سالانه برای درمان معتادان نزدیک به 40 میلیارد تومان هزینه می کند که این رقم همچنان کفاف مخارج درمانی آن ها را نمی دهد.

 نوری زاد، گفت: وزارت بهداشت برای 4 گروه هدف یعنی جمعیت عمومی مردم، گروه های در معرض خطر (جوانان)، گروه های پر خطر (معتادان تزریقی) و بیمارنی که ویروس HIV در آن ها شناسایی شده است به صورت جداگانه برنامه ای برای پیشگیری و مقابله با بیماری ایدز تنظیم کرده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در پایان با اشاره به موثر بودن برنامه های پیشگیرانه در مقابله با این ویروس خطرناک و تلاش همگان برای پیشگیری از گسترش ایدز، گفت: در سال 1383 در کشور بیشترین میزان ابتلا به ویروس HIV یعنی نزدیک به 3 هزار نفر را داشتیم اما آمار مبتلایان به ایدز در سال جاری تنها 400 نفر است. این آمار نشان می دهد که برنامه های آموزشی و پیشگیرانه تا چه حد می تواند در عدم گسترش این بیماری موثر باشد.



۱۲ آذر ۱۳۸۸ ۱۱:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید