اخبار

رییس مرکز تحقیقات دیابت: سالانه 7میلیون نفر در جهان به عده دیابتی ها افزوده می شود

رییس مرکز تحقیقات دیابت: سالانه 7میلیون نفر در جهان به عده دیابتی ها افزوده می شود
بیست و دوم آبانماه مراسمی تحت عنوان پیاده روی همگانی و مسابقه صبحانه سالم جهت بیماران دیابتی در مهمانسرای علوم پزشکی برگزار می شود.

رئیس مرکز تحقیقات دیابت گفت : هرسال 7 میلیون نفر در جهان به عده دیابتی ها افزوده می شود بطوری که تا سال 2030 جهان بیش از 500 میلیون نفر دیابتی را در خود جای خواهد داد که بیشتر متعلق به کشورهایی خواهد بود که وضع اقتصادی متوسط و رو به پایینی دارند.

 دکترفاطمه رضوان مدنی که به مناسبت هفته دیابت (26-20) آبان سخن می گفت بیان کرد:بیماری دیابت یا افزایش قندخون در اثر اختلال در عملکرد انسولین ایجاد می شود. و برای ورود قند به سلولهای بدن ، ماده ای به نام انسولین لازم است که در بیماری دیابت با کاهش و یا فقدان این هورمون مواجه می باشیم.

 وی همچنین افزود: تست های هموگلوبین A1C  ، اندازه گیری قند خون ناشتا و اندازه گیری قند خون دوساعت پس از غذا از تست های رایج قند خون هستند.

دکترفاطمه رضوان مدنی از جمله علائم مهم دیابت را پرخوری ، پرنوشی، پر ادراری، ضعف و سستی و خواب آلودگی و کاهش وزن بیان کردو گفت: دیابت به 4 دسته تقسیم می شود که از جمله آن دیابت نوع اول ، نوع دوم ، نوع بارداری و دیابت ثانویه به سایر بیماری ها هستند که نوع اول بیشتر در سنین پایین و نوجوانان دیده می شود در این نوع دیابت بیش از 80% سلولهای لوزالمعده عملکرد خود را از دست می دهند و انسولین ترشح نمی شود، بنابر این بیمار حتماً باید انسولین تزریق کند.  بیمار مبتلا به دیابت نوع یک اغلب دچار لاغری مفرط می شود و در صورت عدم درمان به موقع و تزریق انسولین ، دچار عوارض حاد قند خون بالا می شود.

 دکتر رضوان مدنی در مورد دیابت نوع دوم گفت: این نوع دیابت بیشتر در بزرگسالان چاق دیده می شود . در این نوع دیابت چون تعداد کمتری از سلولهای لوزالمعده آسیب دیده است می توان با داروهای خوراکی اقدام به درمان نمود اما اگر بیمار مبتلا به دیابت نوع دو رژیم غذایی خود را رعایت نکند و فعالیت بدنی نداشته باشد و یا داروی خود را به موقع مصرف نکند نمی تواند قندخون خود را در محدوده طبیعی نگه دارد و متاسفانه دچار عوارض این بیماری می شود.

 رییس مرکز تحقیقات دیابت در مورد نحوه پیشگیری از این بیماری گفت: پیشگیری مهمترین اصل در بیماری دیابت است که از طریق آموزش و اصلاح روش زندگی و رعایت اصول مهم آن از جمله رژیم غذایی مناسب ، فعالیت بدنی ، مصرف دارو و جلوگیری از استرس می توان دیابت را کنترل کرد و برعکس مصرف مواد غذایی پرکالری ، ژنتیک (سوابق خانوادگی) ، بی تحرکی ، استرس شدید، فشار خون بالا ، دیابت دوران بارداری ، چاقی ، سابقه بیماریهای قلبی و عروقی ، افزایش چربی خون بالا از جمله عوامل مستعد کننده و تشدید کننده دیابت است.

وی گفت: امسال از طرف وزارت بهداشت 26-20 آبان هفته دیابت نامگذاری شده است و شعار امسال روز جهانی دیابت « تغذیه صحیح با صبحانه آغاز می شود» و در این راستا مرکز تحقیقات دیابت نیز مراسمی تحت عنوان پیاده روی همگانی و مسابقه صبحانه سالم جهت بیماران دیابتی در روز بیست و دوم آبانماه از ساعت 8:30 تا 11 صبح در مهمانسرای علوم پزشکی برگزار می نماید.

 

۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۰۹:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید