اخبار

ویتامین D سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می شود

ویتامین D سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می شود
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه: برنامه مکمل یاری برای دانش آموزان دختر از اواخر آبان ماه در سطح مدارس متوسطه استان کرمانشاه شروع می شود .

ویتامین D سبب رشد و استحکام دندان و استخوان می شود که این اثر به واسطه نقش ویتامین  D در جذب کلسیم می باشد  در نتیجه کمبود ویتامین Dبه طور غیر مستقیم سبب کمبود کلسیم نیز می گردد. امروزه کمبود ویتامین D در بروز بسیاری از بیماری های غیر واگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی- عروقی، انواع سرطان ها و بیماری ام اس ثابت شده است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری وبدا کارشناس مسئول  تغذیه معاونت بهداشتی گفت: یکی از علل اصلی کمبود ویتامینD در معرض نور خورشید قرار نگرفتن است زیرا برای ساختن ویتامین D لازم است سطح پوست در معرض مستقیم نور خورشید بدون واسطه شیشه و ضد آفتاب قرار بگیرد و بدین منظور لازم است دست ها، صورت و پاها حداقل دو بار در هفته به مدت 10 تا 20 دقیقه در معرض نور آفتاب باشد.

نیلوفر حیدری گفت: ویتامین D یکی از ویتامین های محلول در چربی است که به آن ویتامین آفتاب هم گفته می شود، زیرا در اثر تابش نور خورشید ویتامین  D در پوست ساخته می شود.

وی افزود: از دیگر بیمار های شایع در اثر کمبود ویتامینD می توان به راشیتیسم در نوزادان و کودکان،  نرمی استخوان در بزرگسالان  و  پوکی استخوان در بزرگسالان اشاره نمود.

نیلوفر حیدری تاکید کرد به طور کلی  ویتامین D  منبع خوب غذایی نداشته و مهم ترین منبع ساخت ویتامین D همان نور آفتاب است البته روغن کبد ماهی های چرب مثل سالمون، زرده تخم مرغ و شیر و لبنیات ( به خصوص شیر غنی شده ) از منابع غذایی این ویتامین می باشند.

در کشورما کمبود ویتامین D حتی در مناطق گرمسیر و دارای آفتاب نیز بسیار شایع است، چون مردم در ساعات مناسب در مقابل نور آفتاب قرار نمی گیرند.

وی در خاتمه گفت یکی دیگر از راههای مقابله با کمبود ویتامین D مصرف مکمل ویتامین D به صورت روزانه و یا استفاده از مکمل های با دوز بالا ( مگادوز ) به صورت ماهیانه بر اساس  دستورالعمل های وزارت بهداشت یا تجویز پزشک متخصص می باشد  که در حال حاضر برنامه مکمل یاری برای دانش آموزان دختر به صورت یک عدد قرص ژله ای حاوی 50 هزار واحد ویتامین D  ماهی یک بار و به مدت  9 ماه در سال تحصیلی توصیه می شود و این برنامه از اواخر آبان ماه در سطح مدارس متوسطه استان  کرمانشاه شروع می شود.

 

۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید