اخبار

آیا امروز دستهایتان را شسته اید؟

پاسخ به سوالاتتان درباره شستن دستها را اینجا بیابید.


آیا امروز دست‌هایتان را شسته‌اید؟
همه ساله میلیون‌ها کودک به دلیل ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند اسهال جان خود را از دست می‌دهند اما شاید باور نکنید تنها با یک عمل ساده می‌توان جان بسیاری از این کودکان را نجات داد.


 

شستن مرتب دست‌ها
تحقیقات نشان می‌دهد که شستن دست‌ها با آب گرم و صابون، مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را به دنبال اسهال و عفونت‌های حاد تنفسی تا میزان بالایی کاهش می‌دهد.آموزش صحیح شستن دست‌ها با آب گرم و صابون به کودکان و رعایت بهداشت یکی از موثرترین، ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های کنترل بیماری‌های عفونی است.دست شستن منظم و صحیح به‌وسیله تیم مراقبتی بهداشتی و به‌خصوص مادران موجب کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش ابتلا به اسهال حتی تا 40 درصد می‌شود. شستن دست پیش از خوردن غذا یا آماده کردن غذا و پس از استفاده از توالت و تمیز کردن کودک امری بسیار حیاتی در پیشگیری از انتقال بیماری‌هاست.به گفته سازمان یونیسف یک بررسی در انگلستان نشان می‌دهد تنها در نیمی از اوقات مادران پس از عوض کردن پوشک بچه دست‌هایشان را می‌شویند.صندوق کودکان سازمان ملل همچنین می‌گوید اگر شستن دست‌ها با صابون به یک عادت دایمی تبدیل شود می‌تواند بیش از هر واکسن دیگر جان انسان‌ها را نجات دهد.یک بررسی دیگر نشان می‌دهد با اینکه بیشتر مردم می‌دانند که شستن دست‌ها از انتقال بیماری‌ها جلوگیری می‌کند اما تنها کمتر از نیمی از آنها با آب و صابون دست‌هایشان را می‌شویند.
آیا فقط آب کافی است؟
از آنجا که دست‌ها اولین و عمده‌ترین ناقلان میکروب‌ها هستند، شستن دست با آب تنها کافی نیست اما شستن دست پس از توالت و یا تمیز کردن بچه و پیش از آماده کردن و خوردن غذا می‌تواند بروز نیمی از موارد اسهال را کاهش دهد. شستن دست با آب و صابون همچنین از بیماری‌های پوستی عفونت‌های چشمی، انتقال کرم‌های روده‌ای، سارس و آنفلوآنزا پیشگیری می‌کند. بسیاری از افراد فقط با آب تنها دست‌هایشان را می‌شویند در حالی که آب و صابون سبب لیز شدن پوست و کنده شدن و کشته شدن سریع‌تر میکروب‌ها می‌شود.
زمان‌های بحرانی برای شستن‌ دست‌ها
دست‌ها باید پس از رفتن به توالت، تعویض پوشک بچه و پیش و پس از حمل غذا و پختن آن شسته شود. همیشه پیش از خوردن غذاهایی که به‌خصوص نیازی به پختن ندارند، پیش از بانداژ کردن زخم، پیش از غذا دادن به کودک، پیش و پس از تماس با فرد بیمار، پیش از مراقبت کردن از افراد سالمند و پیش و پس از کمک به فرد ناتوان برای استفاده از توالت حتما دست‌هایتان را بشویید. پس از پاک کردن گوشت، مرغ، ماهی و خرید تخم‌مرغ، پس از عطسه و سرفه یا گرفتن بینی تماس با حیوانات، غذا دادن به حیوانات، تمیز کردن خانه حتما دست‌هایتان را بشویید.
شیوه صحیح شستن دست‌ها
 شستن صحیح دست‌ به صابون و مقدار کافی آب گرم نیاز دارد. سعی کنید کنار سینک دستشویی خود جایی را به یک برس کوچک برای شستن خوب و با دقت دست‌ها اختصاص دهید. دست‌هایتان را پس از شستن با آب گرم و کف صابون با این برس‌ها خوب بشویید. زیر ناخن‌ها، خطوط کف و دست و پشت دست‌ها و لابه‌لای انگشتان مکان مناسبی برای تجمع میکروب‌ها است بنابراین با استفاده از این برس‌ها می‌توانید کاملا مطمئن شوید که دست‌هایتان تمیز شده است. شستن دست باید حداقل 20 ثانیه طول بکشد و برای آبکشی دست‌ها حتما باید آب روان از دست‌هایتان عبور کند. پس از شستن دست‌ها حتما آنها را با حوله تمیز کاملا خشک کنید یا با استفاده از هوای گرم فن آب آنها را گرفته و سپس با دستمال خشک نمایید.
 آزمون شستن دست
 در مورد شستشوی دست‌ها به سوالات پاسخ دهید. · شستن دست‌ها فقط با آب تنها کافی است. صحیح     غلط · استفاده از آب گرم بهترین شیوه برای شستن دست است. صحیح    غلط · دست‌ها را باید 15 تا 20 ثانیه شست. صحیح    غلط· شستن کف دست و انگشتان کافی است. صحیح     غلط
· شستن دست با آب و صابون کافی است و نیاز به خشک کردن ندارد. صحیح    غلط   
 ایست! کمی تامل کنید ·
زمانی که از کسی مداد قرض می‌گیرید، · از کامپیوتر و موس آن استفاده می‌کنید، · هنگامی که با تلفن همراه یا تلفن ثابت صحبت می‌کنید، · به دیگران دست می‌دهید، · پیش از اینکه می‌خواهید پیتزا و همبرگر بخورید، · مالیدن چشم‌ها و یا دست زدن به دهان، · بانداژ زخم و یا دست زدن به دهان، · رفتن به دستشویی، · گرفتن بینی، عطسه و سرفه و · تماس با فردی که بیمار است آیا دست‌هایتان را شسته‌اید؟
۱۶ آذر ۱۳۸۸ ۰۹:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید