اخبار

چگونه برای اهدای عضو اقدام کنیم؟

چگونه برای اهدای عضو اقدام کنیم؟
رییس اداره پیوند معاونت درمان: اهدای عضو عملی قانونی است که با توصیه بزرگان دینی همراه شده است.

 چندی پیش سومین مورد  اهدای عضو در استان کرمانشاه اتفاق افتاد و بهانه ای به دست آمد تا با دکتر محمد رسول محمدی مقدم رئیس اداره پیوند معاونت درمان مصاحبه ای کنیم و در خصوص شرایط و ویژگی های اهدا کننده و چگونگی انجام این کار خدا پسندانه به گفتگو بنشینیم.

ضمن تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشته اید لطفا بفرمایید اهدای عضو چیست؟

دکتر محمدی مقدم: اهدای عضو به معنی موافقت برای برداشتن اعضا ،بافت ها و نسوج از بدن است زمانی که مرگ مغزی فرد اهدا کننده اعلام و تایید شود.اهداء عضو در صورت تائید مرگ مغزی و رضایت متوفی در زمان حیات ( وصیت، کارت اهداءعضو یا رضایت بستگان ) انجام می گیرد.

چگونه مرگ مغزی فرد تائید می شود؟ مرگز مغزی توسط متخصصین و پزشکانی که عضو گروه پیوند نیستند اعلام می شود چهار گروه متخصص ، 2 نفر بیهوشی ، 2 نفر جراحی داخلی ، 2 نفر اعصاب که از وزیر بهداشت ابلاغ گرفته اند و به درخواست اداره پیوند دانشگاه فرم مربوط به مرگ را با ملاحظه نوار مغز تائید می کنند. 

 

چرا اهداء عضو مهم است؟ اهدای عضو می تواند نجات بخش جان بیماران دیگری شود و نسبتبه شروع زندگی جدید در بیماران نیازمند ایجاد امیدواری نماید.

 پیونداعضاء شامل چه اعضایی می شود؟نسوج قابل اهداء: ریه ها – کبد – لوزالمعده – قلب – کلیه ها – روده ها- قرنیه – استخوان – غضروف – عروق – دریچه های قلبی – پوست – تاندون – لیگامان و مغز استخوان می باشند.

 اعضا و نسج اهدایی برچه اساسی به بیماران پیوند خواهند شد؟ انتخاب مناسب ترین گیرنده پیوند براساس معیارهای علمی، انطباق بافتی و شرایط طبی گیرندگان صورت می گیرد.

آیا پیوند اعضاء از لحاظ شرعی مشکلی ندارد؟ اکثر مراجع عظام تقلید اهداء عضو و پیوند به بیماران  نیازمند را جایز شمرده اند اهداء عضو براساس قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده  یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است مصوب 17/1/93 مجلس شورای اسلامی نیز امری قانونی است.

 چه کسانی با خانواده بیمار مرگ مغزی صحبت می کنند و پیشنهاد اهداء عضو می دهد؟ هیچ کس بدون اجازه مسئول واحد فراهم آوری حق طرح موضوع اهداء عضو را با اطرافیان بیمار مرگ مغزی ندارد.

 پیوند اعضاء تا چه اندازه با موفقیت همراه است ؟ پیوند اعضاء از موفق ترین و پذیرفته شده ترین روشهای درمانی در بیماران با نارسایی پیشرفته اعضاء می باشد. این واقعیت بدلیل پیشرفت در تکنیک جراحی پیوند و ارائه داروهای جدید جلوگیری کننده از پس دادنپیوند است اما میزان موفقیت آن در اعضای مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

 اگر فردی تصمیم به ثبت نام برای اهدای عضو بگیرد امکان انصراف از طرح را در آینده دارد؟ تصمیم گیری در مورد اهداء عضو موضوع کاملاً خصوصی و شخصی است شما می توانید در هرمرحله از زندگی تصمیم خود را تغییر دهید. اما توصیه می کنیم که اگر تصمیم به اهداء عضو پس از مرگ را دارید حتما خانواده خود رانیز ازاین تصمیم آگاه کنید.

جشن نفس چیست؟ مراسم تقدیر و بزرگ داشتی است برای خانواده هایی که پس از تایید مرگ مغزی یکی از اعضای خود موافقت خود را نسبت به اهداء عضو وی اعلام کرده اند. این جشن توسط اداره عضو وزارت بهداشت جهت تقدیر از خانواده ها انجام می شود و امسال هم در برج میلاد تهران برگزار شد.

  آیا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برنامه ای برای تقدیر از کسانی که اهدای عضو می کنند را دارد؟ در این فکر هستیم که در واحد ایثار و شهادت عکسی از این عزیزان به عنوان یادبود گذاشته شود.همچنین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مبادرت به اجرای ایده جالبی کرده است و آن راه اندازی قطعه پیوند در آرامستان کرمانشاه است جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو و بزرگداشت ایثار افراد متوفی که اهداء عضو داشته اند. امیدواریم با راه اندازی این قطعه هزینه کفن و دفن این ایثارگران نیز رایگان شود.

در چه سنی می توان برای پیوند اعضاء داوطلب شد؟ هرکس و در هرسنی می تواند پس از مرگ اهداء کننده عضو یا نسج باشد اما سلامت اهداء کننده عضو مهم ترین عامل است. شرایط پزشکی شما در زمان مرگ تعیین کننده قابلیت شما در اهداء عضو خواهد بود.

 آیا افراد زنده هم می توانند عضوی را هدیه کنند؟ افراد زنده می توانند نسبت به اهدای کلیه و کبد اقدام کنند. کبد اهدایی در بدن قابلیت بازسازی دارد و با یک کلیه هم می توان براحتی زندگی کرد . 

  آیا در پیکر فرد که اعضاء او اهداء شده تغییراتی ایجاد می شود؟ هیچ تغییر ظاهری در جسد پس از اهداء اعضاء ایجاد نمی شود به جای قرنیه چشم پروتوز گذاشته می شود.

 آیا در کرمانشاه پیوند اعضاء انجام می گیرد؟ هنوز این عمل در کرمانشاه انجام نمی شود اما دانشگاه در حال پیگیری است و با تجهیز بیمارستانها و واحد انتقال بافتی امیدواریم که قطب منطقه ای پیوند را بدست بیاوریم. 

طریقه عضو شدن برای اهداء عضو چگونه است؟ کسانی که مایلند در این عمل خداپسندانه شرکت کنند می بایست به صورت حضوری با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه به معاونت درمان واقع در ساختمان شماره دو دانشگاه مراجعه نمایند و یا از طریق سایت www.ehda.ir  برای ثبت نام اقدام نمایند. 

 

 

 

 

 

 

 

۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید