اخبار

با شروع فصل سرما وزارت بهداشت در مورد مسمومیت با منوکسید کربن هشدار داد!

برای پیشگیری از گازگرفتگی با منواکسید کربن به مردم توصیه می‌شود از خوب کارکردن آبگرمکن، بخاری‌های گازی و نفتی مطمئن شده و از منقل برای کرسی استفاده نکنند.
با شروع فصل سرما و استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد صورت گرفت؛

اطلاعیه وزارت بهداشت درخصوص مسمومیت با گاز منواکسید کربن

 

 با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ها و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص مسمومیت با گاز منواکسید کربن اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این اطلاعیه آمده است:

برای پیشگیری از گازگرفتگی با منواکسید کربن به مردم توصیه می‌شود از خوب کارکردن آبگرمکن، بخاری‌های گازی و نفتی مطمئن شده و از منقل برای کرسی استفاده نکنند.

در این اطلاعیه همچنین ضمن تأکید بر استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد از مردم درخواست شده تا در مکان‌هایی که سیستم‌های گرمایشی شومینه و بخاری است درز در و پنجره به طور کامل بسته نباشد و یا هر سه ساعت یکبار در این مکان‌ها یکی از پنجره‌ها به مدت 5 دقیقه باز تا هوای تازه وارد اتاق شود و از قرار دادن آبگرمکن در فضای بسته جلوگیری شود.

همچنین از ساخته شدن آشیانه پرندگان بر دودکش‌ها که خود یکی از دلایل شایع گازگرفتگی است جلوگیری شود. بدین منظور لازم است از دودکش‌های دارای کلاهک مخصوص به شکل هاش (H) استفاده شود.

در این اطلاعیه از مردم خواسته شده قبل از گرم کردن خودرو در پارکینگ، درب پارکینگ را باز کرده و به هیچ وجه شیشه‌های اتومبیل را پایین نکشند تا از خطر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جلوگیری شود.

گفتنی است از مهمترین دلایل گازگرفتگی براثر استنشاق گاز منواکسید کربن، مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی، سوختن ناقص نفت بخاری‌های نفت‌سوز، بدکارکردن شومینه گازی یا سوخت ناقص و یا شومینه‌هایی با سوخت چوب، سوختن ناقص زغال در منقل‌های کرسی، بدکارکردن اجاق خوراک‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن، ژنراتورهای خانگی و کار کردن خودرو در پارکینگ در بسته است.

لازم به ذکر است از نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسید کربن در وهله اول سردرد همراه با احساس سنگینی و در صورت عدم اکسیژن رسانی مناسب گیجی، تهوع، استفراغ، سوزش شدید در ناحیه چشم و گلو، احساس گرفتگی و درد شدید در قفسه سینه، تشنج و احساس آشفتگی، تحریک‌پذیری، ناتوانی در تشخیص موقعیت و شرایط، کاهش هوشیاری و اغما و مرگ می‌باشد.

۱۸ آذر ۱۳۸۸ ۱۰:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید