اخبار

در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر در کشور دیابت دارند که نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاعند.

در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر در کشور دیابت دارند که نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاعند.
کارشناس برنامه دیابت معاونت بهداشتی:دیابت اغلب دستگاههای بدن را گرفتار می نماید.

 در حال حاضر حدود 5/4 تا 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاعند.

دکتر ویدا صنیعی کارشناس برنامه قلب وعروق ودیابت معاونت بهداشتی با بیان مطلب فوق  گفت : دیابت ملیتوس یکی از شایعترین بیماری های غیرواگیر در جهان است. این بیماری پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا (توسعه یافته) است. در کشورهایی که از نظر اقتصادی در حال توسعه هستند شواهد علمی مبنی بر اپیدمی این بیماری وجود دارد.

 تعداد مبتلایان به دیابت در سال 2013 برابر با 382 میلیون نفر (معادل 2/8% بالغین) بود. این تعداد تا سال 2030 به بیش از نیم میلیارد نفر خواهد رسید. در حالی که تعداد مبتلایان به دیابت نوع 2 در همه کشورهای جهان در حال افزایش است. 80% بیماران در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند. بخش اعظم مبتلایان به دیابت در سنین 40 تا 59 سال هستند. حدود دویست میلیون نفر از مبتلایان به دیابت در سنین 40 تا 59 سال هستند. حدود دویست میلیون نفر از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی خبرند. دیابت عامل 6/4 میلیون مرگ در سال 2011 بوده است. 47% مرگ های جهان که در سنین زیر 60 سال اتفاق می افتد ناشی از دیابت است.

 این کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص هزینه های دیابت گفت : هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از دیابت در سال 2013 حداقل 768 میلیارد دلار بود.

 سالانه 78000 کودک در جهان مبتلا به دیابت نوع 1 می شوند.

وی افزود براساس مطالعات مختلف در حال حاضر حدود 5/4 تا 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاعند.

اگرچه سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده تا سال 2030 تعداد مبتلایان به دیابت در ایران به 5/6 میلیون نفر افزایش یابد اما با توجه به تغییر برآوردهای سالهای اخیر این سازمان، انتظار می رود تعداد بیماران دیابتی در کشورمان تا دو دهه دیگر بیشتر از رقم فوق باشد.

 وی یادآور شدعوارض ناشی از دیابت علت اصلی ناتوانی و افت کیفیت زندگی و مرگ می باشند. دیابت اغلب دستگاههای بدن را گرفتار می نماید.

 وی در ادامه گفت دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زود هنگام است. نیمی از (50%) از مرگهای زودهنگام (قبل از 40 سالگی) در منطقه مدیترانه شرقی ناشی از دیابت است.

 عوارض قلبی- عروقی یکی از علل اصلی مرگ در مبتلایان به دیابت است و در برخی از کشورها مسئول بیش از 50% مرگ ها می باشد.

 در سال 2011 تقریباً 6/4 میلیون نفر از افراد 20 تا 79 ساله بعلت دیابت جان خود را از دست دادند. (معادل 2/8% از کل مرگ های جهان در این گروه سنی). مرگ و میر ناشی از دیابت در سال 2011 معادل با مجموع مرگ های ناشی از بیماری های مهم واگیر از جمله ایدز ، مالاریا  و سل بوده است.

 وی گفت هر ساله یک شعار برای روز جهانی دیابت  انتخاب گردیده  وفعالیتها حول محور همین شعار به پیشگیری از دیابت می پردازد. امسال نیز با شعار تغذیه سالم وبا تاکید بر (( تغدیه سالم با صبحانه آغاز میگردد )) می باشد .

 دکتر صنیعی در خاتمه در در خصوص هزینه های مراقبت  بهداشتی دیابت گفت دیابت بار اقتصادی سنگینی به بیماران، نظام های بهداشتی و کشور ما تحمیل می نماید بگونه ای که در سال 2011 مخارج مراقبت های بهداشتی درمانی ناشی از دیابت معادل 11% کل هزینه های مراقبت های بهداشتی در جهان بوده است. در اغلب کشورها نیز بین 5 تا 18 درصد کل مخارج بهداشتی درمانی بعلت دیابت می باشد.

۱۵ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید