اخبار

یک متخصص ژنتیک:بیماری های گوناگون ژنتیکی انجام مشاوره های پزشکی و ژنتیکی را الزامی می کند.

یک متخصص ژنتیک:بیماری های گوناگون ژنتیکی انجام مشاوره های پزشکی و ژنتیکی را الزامی می کند.
دکتر رضا علی بخشی: اغلب بیماریهای ژنتیکی درمان ندارند لذا بایستی به فکر پیشگیری از آنها باشیم.

وجود هزاران بیماری ژنتیکی ،انجام مشاوره های پزشکی و ژنتیکی را در مراحل قبل از ازدواج ،قبل وحین بار داری و بدو تولد ضروری کرده است.

یک متخصص ژنتیک با اشاره به مطلب بالا گفت:بیماریهای نادر ژنتیکی عمدتا حاصل ازدواج فامیلی هستند در هر ازدواجی احتمال خطر بیماریهای ژنتیکی وجود دارد ولی نکته مهم میزان و درصد وقوع آن است که در ازدواج های فامیلی بیشتر است وهر چه نسبت قرابت و خویشاوندی بیشتر باشد احتمال خطر بیماریهای ژنتیکی افزایش می یابد..مانند . ناشنوایی،نابینایی ،عقب ماندگی ذهنی ،از مهم ترین اختلالات ژنتیکی به شمار می آیند که علت شایع آن ازدواج فامیلی است و اغلب آنها درمان ندارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت:در ازدواج های فامیلی احتمال مرگ و میر نوزادان و همچنین احتمال تولد کودک معلول در خانواده افزایش می یابد. به همین دلیل دربسیاری از کشورهای اروپای ازدواج فامیلی صورت نمی گیرد و به همین علت بیماریهای ژنتیکی نادر در آن کشورها شیوع زیادی ندارد.

دکتر رضا علی بخشی افزود: مشاوره ژنتیک عمدتا در  مواردی توصیه میشود که یا زوجین دارای نسبت فامیلی با هم باشند و یا بیماری ژنتیکی در خانواده زوجین وجود داشته باشد و یامواردی چون سابقه نازایی،سقط و مرده زایی، سن بالای مادر جهت بار داری، شیوع بیماری در خانواده و جمعیت ، برخورد با تراتوژنها ، مواد شیمیایی، داروها و الکل در زمان بارداری ،بیماریهای کم خونی وجود نقایص مادرزادی ،عقب ماندگی ذهنی ،اختلالات رفتاری و...... وجود داشته باشد.

۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۳:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید