اخبار

یک فوق تخصص گوارش:علایم هشدار دهنده سرطان معده را جدی بگیرید

یک فوق تخصص گوارش:علایم هشدار دهنده سرطان معده را جدی بگیرید
دکتر عسکری:سرطان معده کشنده ترین سرطان در بین ایرانیان است.

یک فوق تخصص گوارش از مردم خواست که علایم هشدار دهنده سرطان معده را جدی بگیرند و نسبت به هرگونه تغییری در بدن هوشیار و حساس باشند.

دکتر عسکری با بیان اینکه میزان شیوعسرطان معده در ایران 2 برابر متوسط جهانی است و شایعترین سرطان در بین مردان ایرانی و کشنده ترین در بین مردان و زنان ایران است در نقاط شمالی کشورمان به خصوص گرگان ، گلستان و اردبیل شایعتر است.

این فوق تخصص گوارش علائم و نشانه های سرطان معده را در مراحل اولیه ناراحتیهای گوارشی مثل بی اشتهایی ، تهوع ، کاهش وزن ، درد ملایم و متناوب قسمت فوقانی شکم ، سیری زودرس و یا گیرکردن غذا و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ (ملنا) و استفراغ خونی عنوان کرد.

وی آندوسکوپی فوقانی را بهترین وسیله تشخیص سرطان معده دانست و گفت: استفاده زودرس از آندوسکوپی در بیمارانی که با شکایت معده مراجعه میکنند ممکن است شانس شناسایی سرطان معده در مراحل اولیه را بالا ببرد  و در نتیجه شانس درمان جراحی و طول عمر  بیمار را افزایش می دهد.

این فوق تخصص گوارش در خصوص دلایل و عواملی  افزایش خطر سرطان معده گفت: میکروب معده (هلیکوباکترپیلوری) ، رژیم پرنمک، مصرف کم سبزی یا میوه ، کاهش ویتامین C، سیگار ، اضافه وزن ( 25< BMI) ، کمبود بتاکاروتن ، جنس مرد ، گروه خونی A، سابقه خانوادگی سرطان معده ، پولیپ معده ، زخم معده ، سابقه جراحی معده و کم خونی ناشی از کمبود ویتامین  B12  (پرنشیز)  از مواردی است که خطر سرطان معده را افزایش می دهد.      

دکتر عسکری در خصوص راه های جلوگیری از ابتلا به سرطان معده نیز گفت: 1- ریشه کنی میکروب معده ( هلیکوباکتر پیلوری) که در کشور ما شیوع بسیار بالایی دارد و متاسفانه هنوز یک برنامه ملی برای ریشه کنی این میکروب مشخص نشده است . هم اکنون در موارد علامت دار ( دیس پیسی ) زخم معده و دوازدهه ، سابقه خانوادگی سرطان معده ، لنفوم معده ، مراحل اولیه سرطان معده ، آنمی فقر آهن بدون تفسیر و کمبود پلاکت ایمنی (ITP) ریشه کنی صورت می گیرد.. همچنین پرهیز از مصرف مواد غذایی شور و پرنمک، مصرف میوه و سبزیجات تازه حاوی ویتامین A,C ( هویج ، گوجه فرنگی ، کلم بروکلی و...)، ترک سیگار، کاهش وزن و توجه به علائم سوء هاضمه که بیش از چند روز طول می کشد را از عواملی دانست که می تواند  انس پیشگیری از سرطان معده را بالا ببرد.

 

 

۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید