اخبار

متخصص تغذیه: مصرف زیاد مواد پروتئینی و نمک به کلیه‌ها آسیب می زند

متخصص تغذیه: مصرف زیاد مواد پروتئینی و نمک به کلیه‌ها آسیب می زند

یک متخصص تغذیه مصرف زیاد مواد پروتئینی مانند انواع گوشت و نمک را از جمله عوامل آسیب‌زننده به کلیه‌ها عنوان کرد.

دکتر یحیی پاسدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه کلیه‌ها مسئول دفع مواد ناشی از سوخت و ساز بدن هستند، اظهار کرد: قطعا هرچه موادی که سوخت و ساز ناشی از آنها منجر به آسیب‌رسانی به کلیه شود بیشتر مصرف شود، احتمال ابتلا به بیماریهای کلیوی نیز بیشتر خواهد شد.

این متخصص تغذیه مواد شیمیایی، سموم و آفت کش‌ها را از جمله این مواد عنوان کرد و افزود: هر چه مواد غذایی مصرفی حاوی مقادیر زیادی سموم و آفت کش بوده و مواد شیمیایی زیادی در آنها وجود داشته باشد، به کلیه‌ها آسیب بیشتری وارد می‌کند.

وی مواد غذایی با پروتئین بالا را از جمله دیگر مواد زیان آور و آسیب‌رسان به کلیه‌ها عنوان و تصریح کرد: از جمله این مواد می‌توان به انواع گوشت اشاره کرد.

پاسدار تصریح کرد: مصرف زیاد گوشت می‌تواند به دلیل پروتئین بالا، اوره را در خون افزایش داده که تلاش کلیه برای این دفع حجم بالای اوره موجب می‌شود تا نفرون‌ها و سلولهای کلیه آسیب دیده و به مرور زمان و در اثر بی توجهی کلیه‌ها دچار نارسایی شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف زیاد نمک را نیز یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت کلیه‌ها عنوان و تصریح کرد: مصرف روزانه شش گرم نمک می‌تواند نیازهای بدن را رفع کند که این میزان معادل یک قاشق مرباخوری و یا به اندازه یک حبه قند است.

وی خاطر نشان کرد: نمک استفاده شده به هنگام پخت غذا می‌تواند نیاز روزانه بدن به نمک را تامین کند و دیگر نیازی نیست که افراد نمکدان سر سفره بیاورند.

پاسدار میانگین میزان مصرف نمک در کشور را 18 گرم اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر مردم ایران سه برابر حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند که این امر می‌تواند عوارض حاصل از مصرف زیاد نمک از جمله فشار خون و بیماریهای کلیوی را افزایش دهد.

این متخصص تغذیه مصرف کم آب را نیز از دیگر عوامل آسیب رسان به کلیه‌ها عنوان کرد و افزود: هر فرد باید بطور متوسط روزانه در فصول گرم سال هشت تا 10 لیوان و در فصول سرد سال شش تا هشت لیوان آب مصرف کند.

وی خاطر نشان کرد: مصرف آب کمتر از مقادیر گفته شده می تواند غلظت خون را افزایش داده که این افزایش غلظت خون موجب آسیب به سلولهای کلیوی می‌شود.

۲۴ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید